Diakoni på ville veier

Foto: Kirkerådet, Bo Mathisen

Diakoni på ville veier

Et webinar om nye diakonale praksiser

Kirkerådet og KIFO
    19.02.2024
    19.02.2024

Går det an å være kirke utenfor kirka? Er det kirka gjør diakoni eller veldedighet? Hvordan kan kirka være annerledes, men likevel aktuell som lokal samarbeidspartner?

KIFO, Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning, har i samarbeid med Kirkerådet gjennomført en empirisk undersøkelse av tre prosjekter innenfor ungdomsdiakonien. Prosjektene ble utviklet sammen med ungdommer, private og kommunale aktører. Mye i disse prosjektene peker på nye måter å jobbe på. Utfordringa er likevel: Hvordan tenke innovativ diakoni nettopp slik at «kirka er mer for flere»?

KIFO rapport: Diakoni på ville veier? Om nye diakonale praksiser - Kifo

Opptak av webinaret om prosjektet:

Carsten Schuerhoff, forsker ved KIFO, innleder og presenterer forskningsfunn. Respondenter er Ingrid Elise Sigmundstad, virksomhetsleder Forandringshuset Norge, og Hanne Louise Salvesen, diakon og generalsekretær i Det norske diakonforbund. Webinarvert er Sigrid Flaata, Kirkerådet.

Webinar om diakoni på ville veier from Den norske kirke on Vimeo.