100% MED

Logo: KABB

100% MED

Et e-læringskurs som gjør det lettere å praktisere at alle er velkomne, ikke bare si det!

KABB
  • Om 100% MED

Har du møtt konfirmanter med sosial angst eller ADHD? Eller lurt på hvordan blinde kan lese Bibelen? Eller klødd deg i hodet over hvordan personen som sitter i rullestol skal komme seg inn i kirka?

Hvert 6. kirkemedlem har en funksjonsnedsettelse. Dette må kirken ta på alvor. Ingen skal ekskluderes, alle skal med. Da er kunnskap et viktig verktøy.

-Kurset gir mange konkrete, enkle tips om hvordan kirken kan bli bedre på tilrettelegging. Kursmodulene har en fin blanding av videoer, tekster og quiz, som gjør det lett å gjennomføre. Kurset gir kjennskap til mange ulike funksjonsutfordringer, og hjelper meg å huske på mangfoldet av mennesker vi møter i kirken. Et kurs jeg virkelig anbefaler og vil at alle prestene «mine» skal ta, sier prost Kjersti Jenssen.

-Dette kurset trengs sårt i kirka vår, og jeg anbefaler det virkelig! For meg ga kurset en positiv vinkling på det at noen har behov for tilrettelegging, istedenfor at det er et ork. Kurset har supre forslag til tilrettelegging vi fint kan få til.  Det at staben blir utfordret sammen er kjempebra sier Hanne Sveum Holm, som er menighetspedagog i Kråkerøy menighet.

Lenke til e-læringskurset: 100% MED - KABB - Kristent Arbeid Blant Blinde og svaksynte

E-læringskurset 100% MED er utviklet av KABB med støtte fra Kirkerådet.

Se også lanseringswebinaret under.

Bidragsytere:

• Hilde Løwén Grumstad, hilde.grumstad@kabb.no, organisasjonsdiakon i KABB – Kirkens arbeid blant blinde og svaksynte, som har vært prosjektleder for kurset 100% MED.
    • Ellen Anker Storset, ellen@storset.no, COMMUNICARE, presenterer kartleggingen «TILGJENGELIGHET TIL TRO»
    • Hans Dur Molvik, kantor i Ås kirkelige fellesråd og flere menighetsansatte deler sine erfaringer fra kurset
    • Charlotte Renø, CR492@kirken.no, produkteier for læringsplattformen, Kirkerådet, presenterer e-læringsplattformen
    • Øyvind Woie, oyvind.woie@kabb.no, generalsekretær i KABB informerer KABB

Programleder:

• Silke Pahlke, sp259@kirken.no, seniorrådgiver i seksjon for diakoni og samfunn, Kirkerådet

Webinaret er dessverre ikke tegnspråktolket.

100% Med 2. juli Redigert (1).mp4 from Den norske kirke on Vimeo.