
Felles avtale for lønn, personal og regnskap (LPR)
Alle kirkens organisasjonsenheter kan ta i bruk felles LPR-systemer og evt. kjøpe tjenester innen regnskap og lønn.
-
Publisert
16.06.2022
-
Beskrivelse
Felles avtale for LPR-systemer
Avtalen som er inngått med Aider omfatter følgende systemer:
- Xledger – Regnskap og økonomi, evt også lønn og timeregistrering.
- SD Worx – HR og lønn for større enheter med flere ansatte
- TID 2.0 – Timeregistreringssystem for kirkens ansatte
- WinTid – Timeregistreringssystem for administrativt ansatte i Kirkerådet og på bispedømmekontorene
-
Om produktene
Produktene i avtalen
Xledger
- Xledger er et komplett skybasert økonomisystem hvor modulene i systemet er integrert med hverandre gjennom en felles database.
- Et brukervennlig grensesnitt gir tilgang til data og oppgaver. Det gir en effektiv arbeidshverdag og løpende god innsikt fra ett skjermbilde.
- Xledger har en av markedets beste innebygde løsninger for automatisering - særlig i forhold til bank der betalingsprosesser og prosessene knyttet til inngående faktura kan automatiseres.
- Xledger har gode muligheter for integrasjon mot tredjepartssystemer. Tjenesteleverandøren Aider har mye kompetanse og erfaring med disse.
- Tilgangsstyring baserer seg på roller som gir tilgang til ulike moduler. Alle moduler i Xledger er tilgjengelig uten pristillegg for kirken.
- Xledger er bygget opp med en hierarkisk struktur som gjør det enkelt og oversiktlig å jobbe med flere enheter samtidig. Dette anses som særlig nyttig for større fellesråd med ansvar for flere regnskapsenheter. Regler og registre kan settes opp til å gjelde for flere enheter og dermed kan mange oppgaver utføres et felles sted i løsningen uten å bytte mellom enheter. Samtidig kan det gjøres lokale oppsett som avviker fra andre enheter.
- Faktisk oppetid for Xledger er på 99.97%, og man trenger ingen lokal installasjon fordi løsningen er skybasert.
SD Worx LønnXledger kan løse de fleste behovene knyttet til lønnssystem. Samtidig kan store fellesråd ha behov for en mer robust løsning. SD Worx G7 anbefales derfor som tilvalg for store fellesråd.
SD Worx har både lønn- og HR-modul i en fullintegrert løsning. Det er forventet at Aider skal ha på plass integrasjon mellom SD Worx og Xledger i løpet av høsten 2022.
SD Worx har en egen HR-modul som er fullintegrert med SD Worx Lønn. Denne er ikke en del av fellesavtalen pr nå, men kan velges som tilvalg av de organisasjonsenhetene som ser behovet for en komplett fullintegrert lønns-/HR løsning.
LaboraTIDLabOra TID for fellesråd er spesielt tilpasset behovet for arbeidsgivere og ansatte i fellesrådet. Systemet har pr i dag ca. 2.000 brukere som er ansatt i fellesråd. Integrasjon med Xledger er i drift, mens integrasjon med SD Worx er i avsluttende testing (høsten 2022). LabOra TID gir kontroll over tiden, og bidrar til effektive prosesser fra den ansatte planlegger sin tid, registrerer sin faktiske tid i løsningen, til lønnen er på konto.
Om tjenestene
Aider tilbyr følgende tjenester gjennom kirkens felles avtale:
- Tilgang til systemstøtte innenfor LPR-området gjennom angitte skytjenester
- Tjenester, inklusive supporttjenester, knyttet til forvaltning av skytjenester innen lønn, personal og regnskap
- Bistand knyttet til implementering, rådgivning og utvikling av aktuelle skytjenester
- Helhetlige og komplette lønns- og regnskapstjenester, samt rådgivingstjenester og konsulenttjenester innenfor de samme områdene
Kirkens organisasjonsenheter står fritt ifht valg av hele eller deler av avtalens produkter/tjenester. -
Kontakt
Kontakt
Leverandør
Leverandør, Aider Sør AS, kan kontaktes for mer informasjon om systemer og tjenester og for kontraktsavklaringer. Patricia Olsson, mobil 951 76 860 eller e-post patricia.olsson@aider.no
Produkteier
For fellesråd:
Produkteier Anders Kirkebø Giske i KA, anders.giske@ka.noFor andre enheter enn fellesråd:
Produkteier Lis-Ann Ødelien, lo598@kirken.noProdukteier har daglig, operativt oppfølgingsansvar og skal følge opp og lede arbeidet med forvaltning, forbedring og utvikling. Produkteier har ansvar for kontinuerlige feilrettinger og forbedringer innenfor budsjettramme fastsatt av systemeier.
Systemeier
Kurt Haugen, kh957@kirken.no
Systemeier har ansvar for at produktene oppfyller formålet og gir gevinst. Systemeier har det overordnede ansvaret for at produktene blir tatt i bruk og at opplæring blir gjennomført. Systemeier har to produkteiere som sørger for daglig oppfølging.
-
Tilgang
Tilgang
Kontakt produkteier for å melde interesse og for å få en innføring i avtalen.
-
Opplæring
Opplæringsmateriell
Under utarbeidelse iht. etableringsplan med Aider.
For ansatte i rettssubjektet Den norske kirke:
Kontakt support i Felles Økonomienhet, telefon 23 08 12 80, e-post rdnk.lonn@kirken.no eller rdnk.okonomi@kirken.no
-
Support
Support
Support- og andre henvendelser meldes til Aider via mail eller telefon etter nærmere avtale med Aider.
Forbedringsønsker meldes til produkteier.
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Ansatt- og organisasjonsregister (ANSORG)
Kirken jobber aktivt for å gjøre hverdagen enklere for alle ansatte. ANSORG er en bærebjelke i utviklingen av felles løsninger og styrker følelsen av å være ett lag. Registeret skal ivareta behovene til kirken lokalt.
-
Verktøy for nyhetsbrev
Send ut nyhetsbrev til ansatte, frivillige eller medlemmer
-
Kirkens lokale skrivebord
Kirkens lokale skrivebord er en felles arbeidsflate som samler kirkens ansatte. Løsningen gjør at ansatte trygt og enkelt får tilgang til flere av kirkens digitale fellesløsninger – både de vi har i dag, og de som kommer i fremtiden.
-
Telefoni
Felles avtale for kirken med sentralbordløsning, telefoni og telefoner.
-
Digitalisering i Den norske kirke
Digitale verktøy gir flere muligheter til å nå ut med evangeliet og derfor satser Den norske kirke på digitalisering. Digitalisering handler om mer enn bare tekniske løsninger – det handler om å gjøre kirken tilgjengelig. For å lykkes må lokalkirkens behov ivaretas.