Kirken logo
Sak, arkiv og møteløsning

Sak, arkiv og møteløsning

Dnk360 er Den norske kirkes sak- og arkivsystem med tilhørende modul for saksbehandling i råd og utvalg. Tilgang til Dnk360 forutsetter at du benytter Kirkens lokale skrivebord (KLS)

  • Publisert
    16.08.2022
  • Beskrivelse

    Dnk360 sørger for å sikre sporene etter oss på en slik måte at flere generasjoner fremover kan finne tilbake til og lese dokumentasjonen vår.

    Den norske kirkes strategi for 2022-2029 fremhever kirken som «kulturarena og forvalter av kulturarv for alle generasjoner». Kirken er en viktig kultur- og historiebærer med stor allmenn interesse, både blant medlemmer, ikke-medlemmer, media, forskere og andre.

    Dnk360 er Den norske kirkes løsning for saksbehandling, arkivering og håndtering av møter og utvalg. I fanane nedenfor finner du informasjon om integrasjoner, møteportal, e-læringskurs og brukerstøtte.

  • Integrasjon med Ecclesia og Gravlund

    Dnk360 kan integreres med både Ecclesia (levert av Vitec Agrando AS) og Gravlund, (levert av Kirkedata); fagsystemer som benyttes for gravplassforvaltning.

    Integrasjonen fungerer ved at man arbeider som vanlig i Ecclesia eller Gravlund, og arkiveringen inn i Dnk360 skjer automatisk.

    Kostnad
    Integrasjonen med Ecclesia eller Gravlund gir et tillegg på prisen for Dnk360.

  • First Agenda - Møteportal

    Om First Agenda Prepare
    First Agenda Prepare er en portal hvor rådsmedlemmer og utvalgsmedlemmer leser sine møtepapirer som del av sin møteforberedelse. Løsningen benyttes til ulike møtetyper, alt fra møter i utvalg med 5 medlemmer til selveste Kirkemøtet med sine 120 delegater.

    Selve møtepapirene opprettes i Dnk360. Når de er ferdigstilt, overføres de til First Agenda Prepare slik at rådsmedlemmene kan lese dem der.

    Sikker pålogging
    Rådsmedlemmene logger seg inn i First Agenda Prepare med brukerID + passord + sikkerhetskode fra Microsoft Authenticator. Den sikre påloggingen gjør at også møtepapier som inneholder opplysninger unntatt offentlighet kan publiseres i First Agenda Prepare, eks. tilsettinger.

    Det er også enkel funksjonalitet i First Agenda Prepare for å kunne stenge lesetilgang til enkeltsaker i et møte, for eksempel når et rådsmedlem er vurdert å være inhabil.

    Om First Agenda Live
    First Agenda Live er en tilleggsmodul til First Agenda Prepare. Modulen benyttes til gjennomføring av større møter, for eksempel Kirkemøtet og Ungdommens Kirkemøte. I First Agenda Live kan rådsmedlemmene melde seg på talelisten, sende vedtaksforslag til sekretariatet og gi sin stemme under voteringen. I tillegg til dette viser First Agenda Live hvem som er neste taler, hvor mye taletid som gjenstår, forslag som blir sendt inn, hvem som har stemt hva og annen informasjon underveis i møtet.

    Kostnad
    Tilgang til First Agenda Prepare og First Agenda Live gir et tillegg på prisen for Dnk360.

  • E-læringskurs

    Nedenfor finner du lenker til e-læringskurs om bruk av Dnk360. I disse kursene er det brukt eksempler tilpasset bispedømmerådene og Kirkerådet, men vi håper de likevel kan være til nytte for deg som hører til i et kirkelig fellesråd.

    Egne kurs tilpasset fellesrådene er under produksjon, og disse vil bli publisert på denne siden etter hvert som de blir ferdigstilt.

    Gi gjerne en tilbakemelding til oss om disse kursene er nyttig for deg eller kom med forslag om forbedringer eller kurs innen andre temaer. Da kan du sende epost til be898@kirken.no

    Arkivere e-post

    Håndtering av dokumenter

    Fordeling av dokumenter

    Motta dokumenter til gjennomgang eller godkjenning

    Sende dokumenter til gjennomgang eller godkjenning

    Skjerme saker og dokumenter

    Søke og finne fram i arkivet

    Produsere saksframlegg til behandling i råd og utvalg

    Stedfortreder ved fravær


    For deg som har rolle som utvalgssekretær i Dnk360 og som jobber med råd/utvalg og rådsmedlemmer - du finner e-læringskurs via disse lenkene:

    Opprette nytt råd eller utvalg

    Avslutte et råd eller et utvalg

    Registrere medlemmer til et råd eller utvalg

    For deg som har rolle som dagsordenansvarlig og skal publisere møter i First Agenda - du finner e-læringskurs via denne lenken:

    Publisere møtedokumenter i First Agenda

    Kurs under utarbeidelse:
    First Agenda - lese møtedokumenter

  • Brukerstøtte

    Når du trenger hjelp med Dnk360, ta kontakt:

    Kirkepartner Servicedesk på servicedesk@kirkepartner.no eller tlf 21 06 07 08.

    Du kan også kontakte en av arkivarene hos Seksjon for arkiv hos Kirkerådet.

    Se fanen Opplæring for korte videoer/kurs.

    Tilgang

    Dersom ditt fellesråd benytter Dnk360, og kirkevergen har gitt deg tilgang, finner du Dnk360 via et sidepanel i Outlook.

    Ønsker du å ta i bruk Dnk360? Ta kontakt med Kristoffer Nerbøvik hos Kirkepartner på kn787@kirkepartner.no.

    Kontakt

    Produkteier har daglig oppfølgingsansvar for løsningen. Har du innspill eller ønsker om forbedringer? Ta kontakt med produkteier - se kontaktinformasjon nederst på denne siden.

  • Arkivnøkkel for elektronisk arkiv i Dnk360

    En arkivnøkkel er et sett med tallkoder som klassifiserer sakene vi har i arkivet. En slik tallkode blir også kalt "arkivkode" eller "klasse". I et papirarkiv bruker vi arkivnøkkelen som et slags kart – saker som klasseres med samme arkivkode plasseres samlet, slik at vi finner alle saker innenfor en klassifisering på samme sted. Hver enkelt tallkode er laget for å klassifisere de oppgavene og funksjonene de kirkelige enhetene har ansvar for og utfører.

     

    I et elektronisk arkiv i Dnk360, har vi egne felter for arkivkode, og disse brukes blant annet i søk.

     

    Fordi vi i Den norske kirke har noen arkiver på papir og andre elektronisk, har vi en arkivnøkkel for hver – en arkivnøkkel for papirarkiver og en arkivnøkkel for elektroniske arkiver i Dnk360. På denne siden fokuserer vi på arkivnøkkelen for elektronisk arkiv i Dnk360.

     

    Arkivnøkkelen for elektronisk arkiv i Dnk3690 er inndelt i 8 hovedkategorier:

    0 - Organisering og administrasjon

    1 - Økonomi

    2 – Stillinger og personell

    3 – Gudstjeneste og kirkelige handlinger

    4 - Kirkelig organisasjon

    5 – Undervisning og opplæring

    6 – Diakoni, samfunn og kultur

    7 – Forvaltning av bygg og eiendom

    8 - Gravferdsvirksomhet

     

    De 3-sifrede kodene under hver av disse hovedkategoriene er mer spisset og konkrete. Her er noen eksempler:

     

    Hvis du skal arbeide med andakter hos et sykehjem; da hører saken til i kategori 3.
    I denne kategorien finner du bla. klasse 360
    Forvaltning av Ord og sakrament – overordnet.
    Denne klassen har en hjelpetekst som sier at den gjelder «Soknebud, Andakter, Institusjonsbesøk».

     

    Skal du søke biskopen eller Riksantikvaren om godkjenning av et tiltak i en kirke? Da hører saken til i kategori 7.
    I denne klassen finner du klasse 710 - Forvaltning av kirker og andre bygninger til kirkelig bruk - overordnet
    .
    Denne klassen har en hjelpetekst som sier at den gjelder «Kirker. Kapell. Menighetshus. Bedehus. Reguleringsplaner. Vedlikeholdsplaner. Tegninger. Byggesaksmapper. Endring av interiør som skal godkjennes av biskopen»
    .

     

    Hver tallkode i arkivnøkkelen har en regel knytte til seg som sier om dokumentasjon kassert med denne kode skal bevares for ettertiden eller om dokumentasjonen kan kastes.

    For mer informasjon om dette – se også Bevaring og kassasjon

Kontaktpersoner