ID-web

ID-web er Den norske kirkes felles identitets- og tilgangsstyringsløsning for administrasjon av brukere og rettigheter til flere av kirkens fellesløsninger.

04.04.2024
    11.10.2024
  • Om løsningen

Alle ansatte i Den norske kirke har en kirken/kyrkja-ID. For ansatte opprettes denne i Ansatt- og organisasjonsregisteret (ANSORG). Rådsmedlemmer og andre som skal ha tilgang til kirkens fellesløsninger med en kirken/kyrkja-ID opprettes direkte i ID-web.

ID-web er Den norske kirkes identitets- og tilgangsstyringsløsning for rettigheter til flere av kirkens fellesløsninger. Her bestilles også lisenser for brukere på Kirkens lokale skrivebord.

• Kirken/Kyrkja-ID i ID-web

Når en ny ansatt opprettes i ANSORG vil den automatisk få en kirken/kyrkja.no-ID hvis de ikke allerede har en kirken/kjyrkja-ID fra et tidligere arbeidsforhold i kirken. ID’en blir synlig i ANSORG og ID-web innen 20 minutter. Se Ansatt- og organisasjonsregisteret for brukerveiledning.

Rådsmedlemmer og andre som foreløpig ikke skal ligge i ANSORG opprettes direkte i ID-web.

Når en ansatt slutter, må brukeren avsluttes/settes inaktiv både i ANSORG og i ID-web.

• Lisenser og tilgangsstyring

Enheter som har tatt i bruk Kirkens lokale skrivebord kan tildele rettigheter og lisenser i ID-web. Personen som bestiller må ha rollen enten som “bestiller” eller “betaler“ for enheten som brukeren er tilknyttet i ID-web.

Andre enheter må ta kontakt med Kirkepartner brukerstøtte for å sette en bruker inaktiv. For andre tilganger se informasjon om den enkelte fellesløsningen på Ressursbanken.

Brukerveiledning for bestillere i ID-web finner du her: Brukerveiledning for ID-web

Andre veiledninger for ID-web finner du på Kirkepartner sine hjelpesider.

• Brukerstøtte

For brukerstøtte kontakt Kirkepartner Servicedesk på telefon 21 06 07 08 eller e-post: servicedesk@kirkepartner.no

Mer informasjon om åpningstider mm. finner du her

Kontakt

For mer informasjon kontakt produkteier for løsningen. Produkteiers kontaktinformasjon ligger nederst på denne siden.