Gaver med skattefradrag

På denne siden finner du veiledning og hjelp knyttet til gavemodulen i medlemsregisteret. Disse veiledningene lå tidligere inne i medlemsregisterets applikasjon, men de er nå flyttet over til Ressursbanken slik at de blir mer tilgjengelige.

27.06.2024
    27.06.2024

Registreringsfristen for gaver til Den norske kirke der det ønskes fradrag i skatteplikt, er satt til 12. januar det påfølgende året. Denne fristen er absolutt, da Kirkerådet kun har et kort tidsrom tilgjengelig etter fristen til å rapportere gavene videre til skattemyndighetene.

Alle må registrere gaver i modulen «Skattefrie gaver» i Den norske kirkes medlemsregister. Ingen menigheter skal selv innrapportere gaver direkte til skattemyndighetene. De menighetene som har avtale med firmaene Solidus eller Profundo om innrapportering av gaver, forholder seg til dem og skal ikke registrere disse gavene i medlemsregisteret.

Det må på forhånd innhentes bekreftelse fra hver enkelt giver om at de ønsker skattefritak. Givere kan være både privatpersoner eller organisasjoner/firma. Førstnevnte registreres på fødselsnummer mens sistnevnte registreres på organisasjonsnummer.

Gaver gitt i løpet av året kan registreres som enkeltgaver på bokføringsdag eller som en summert gave registrert på siste dag i året. Dersom en giver er død i løpet av året, kan man likevel registrere gaven på vedkommende. Skattefradraget vil da inngå i boet til den avdøde.

Alle givere må få en kvittering på at gaven er mottatt og rapportert videre til skattemyndighetene. Denne kvitteringen kan hentes i medlemsregisteret og må sendes giverne senest innen 20. januar i påfølgende år.

Kvikkguider

Søk etter gaver