Tre grep for sikker bruk av sosiale medier
En påminnelse om de viktigste rådene for sikker bruk av sosiale medie-kanaler i kirken – det tar deg kun noen minutter!
Sosiale medier gjør det mulig for kirken å skape digitale fellesskap. Tjenestene øker likevel sårbarheter for brukeren, brukerens venner/følgere og kirken selv. Derfor er det viktig å ha på plass noen informasjonssikkerhets- og personvernsrutiner for både kirkens offisielle kanaler og personlige profiler som administrerer kirkens kanaler.
Her er de tre viktigste tingene å ha på plass for sikrere bruk av tjenester som Facebook, YouTube, TikTok og Instagram.
1. Aktiver totrinnsbekreftelse
Hva: Aktiver tofaktorbekreftelse (tofaktorautentisering) der det er mulig. Det er gratis, og du får beskjed om noen prøver å komme seg inn på kontoen din.
Hvorfor: Å aktivere dette gjør det vanskeligere for andre å ta seg inn på og misbruke din/menighetens profil, selv om noen skulle kjenne passordet ditt. Dette fungerer på nesten samme måte som når du logger inn i nettbanken med BankID, med at du i stedet bruker en engangskode du mottar på SMS eller ved hjelp av installert telefon app (avhengig av tjenesten).
Hvordan: Finn oversikt over hvordan aktivere totrinnsbekreftelse for en rekke tjenester på nettvett.no. Her finner du steg-for-steg fremgangsmåte for Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter/X, Google/Gmail/Youtube med mer. Ofte er det mulig å velge å bruke Microsoft Authenticator eller Google Authenticator til pålogging. Dette er en app i mobiltelefonen som du kan bruke til mange forskjellige onlinetjenester.
2. Sørg for at flere enn deg har tilgang
Hva: Har dere en Facebook-side eller gruppe for menigheten? Sørg for at flere enn deg har administratorrettigheter.
Hvorfor: Skulle du miste tilgang til siden/profilen, vil en kollega fortsatt likevel ha tilgang. Personen vil kunne hjelpe deg inn igjen eller fortsatt ha mulighet til å publisere innhold selv om du ikke kan det. Dette kan være særlig nyttig dersom en av administratorene blir hacket eller ikke er mulig å kontakte.
Hvordan: Gi tre personer tilgang til siden/gruppen med administratorrettigheter. Finn fremgangsmåte for Facebook her.
3. Vær bevisst på hvordan du bruker sosiale medier
Hva: Ha kontroll på at info/bilder brukes med samtykke/tillatelse, unngå å behandle sensitive personopplysninger i sosiale medier og ikke bruk Messenger eller sosiale medie-innbokser til sjelesorg/fortrolige samtaler.
Hvorfor: Det er ikke lov til å bruke innhold du ikke har rettigheter til, og sosiale mediene er ikke sikre kanaler der du kan behandle sensitive personopplysninger. Du bør derfor være forsiktig med hva du deler og hvilke samtaler du har på sosiale medier.
Hvordan: Snakk om bruken av sosiale medier i deres stab/redaksjonsgruppe. Bruk gjerne punktene fra denne siden som sjekkliste.
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Sosiale medier
Tips til hvordan jobbe effektivt på sosiale medier. Nå med ny innholdsplan-mal for 2024.
-
Personvern
Personvern og informasjonssikkerhet er viktig. Ansatte i Den norske kirke må medvirke til at medlemmers personopplysninger er beskyttet. I denne ressursen ligger nyttig informasjon for dette ansvaret og arbeidet.
-
Digital kirke: Kirke på nett
Stadig flere kikker inn og deltar i kirkens aktiviteter gjennom kirkes digitale tilstedeværelse. På denne siden finner du ressurser til ulike måter å opprettholde og utvikle Kirke på nett-arbeidet lokalt.
-
Strømming
Skal du strømme et kirkelig arrangement? Her finner du opplæring, tips, plakater til å informere menigheten om strømmingen med mer.
-
Nye regler for passord
Med enkle grep kan du bidra til å beskytte kirkens informasjon bedre. Våren 2024 innføres nye regler for passord. Her er tips til hvordan du lager sterke passord.
-
Totrinnspålogging med Microsoft Authenticator: Hva og hvorfor?
Alle i Den norske kirke anbefales å bruke totrinnspålogging til digitale løsninger. Det betyr at du må kombinere noe du vet, passordet ditt, med noe du har - appen Microsoft Authenticator.