Åpenhet, tro og tillit: Kirken i møte med unges psykiske helse

E-læringskurs for ansatte i Den norske kirke som jobber med ungdom og konfirmanter.

Åpenhet, tro og tillit: Kirken i møte med unges psykiske helse
    13-15, 16-18
  • Varighet
    3 timer + refleksjonstid
    Modum Bad
    02.10.2024
    14.10.2024

En kartlegging i 2024 av kompetansebehov blant undervisningsansatte i menigheter, avdekker at det er et stort behov for kunnskap om psykisk helse.

Modum Bad har laget et kurs, med tilskudd fra Kirkerådet. Kurset er utviklet spesielt for ansatte i Den norske kirke som jobber med konfirmanter, men kan sees av alle som jobber med ungdommer i kirken.

E-læringskurset "Åpenhet, tro og tillit: Kirken i møte med unges psykiske helse" inneholder foredrag og refleksjonsspørsmål, og er en kunnskapsbase om psykologi og psykisk helse, med temaene:

1. Tryggere i møte med egen usikkerhet
    2. Følelser og relasjoner i overgangen fra barn til (nesten) voksen
    3. Behovet for å høre til - redselen for utenforskap
    4. Når det vanskelige blir for vanskelig

Kurset ligger tilgjengelig for alle ansatte som er på Læringsplattformen til Den norske kirke.

Innhold i kurset egner seg godt til å ta sammen med kollegaer, eller som elementer i fagdager.