Bilde: Birgitte Løes/Øyvind Olsholt

Trosopplæring som filosofisk samtale

Hvordan stimulere barn og unges undring og refleksjonsevne

6-8, 9-12, 13-15
  • Varighet
    10-30 minutt
    Barne- og ungdomsfilosofene (BUF) og Ung Kirkesang
    10.05.2013
    30.10.2023

Trosopplæring som filosofisk samtale

Alle mennesker undrer seg fra tid til annen. Barn er kjent for å undre seg mye. Filosofisk samtale er et samtaleverktøy som møter barns undring, og som gir dem god øvelse i å tenke selv og vurdere egne meninger.

Her får barnas perspektiver dominere samtalen. Man må være villig til å ta alle svar på alvor, og sammen med barna undersøke spørsmål og mulige svar. De får komme frem med sine egne tanker og meninger, og så undersøker man i fellesskap hvordan de belegger disse og om de er holdbare.

Samtalen forutsetter tillit til barnas selvstendige vurderinger! Barna vil selv gjennom samtalen avdekke om en provoserende påstand kan gis en god begrunnelse eller ikke.

Viktige virkemidler er:

• å lytte nøye til hverandre
    • å snakke en om gangen
    • å involvere alle
    • å oppsummere og klargjøre underveis

En samtale kan vare fra 10 – 30 minutter de første gangene og utvides etter erfaring. Gruppene kan bestå av alt fra små grupper på 4-5 barn, til større grupper på 10 – 15 barn/unge om gangen. Kan gjerne også benyttes med ungdom.

Last ned opplegget her:

Filosofisk samtale i trosopplæringen er utviklet av Barne- og ungdomsfilosofene og Ung Kirkesang og er brukt under Lys våken.

Foto: Birgitte Løes/Øyvind Olsholt
    Hentet fra www.buf.no med tillatelse.