
Rammer for skolegudstjenester
Utdanningsdirektoratet har oppdatert sin veileder for skolegudstjenester i august 2025.
-
Alder
6-8, 9-12, 13-15 -
Laget av
Kirkerådet -
Publisert
25.10.2024 -
Oppdatert
10.11.2025
-
Innhold
Ny opplæringslov høsten 2024
01.08.24 kom det en ny opplæringslov for grunnskolen og videregående skole i Norge. I forbindelse med dette ble også Utdanningsdirektoratet sin veileder for skolegudstjenester oppdatert.
13. 08. 25 ble veilederen for skolegudstjenester oppdatert. Den presiserer at skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i undervisningen.
Her kan du lese opplæringsloven (Lovdata)
Her kan du lese veileder for skolegudstjenesten (Udir)
Utdanningsdirektoratet skriver følgende om intensjonen med veilederen: “I forbindelse med høytider som jul og påske, har mange skoler tradisjon for å la elever delta på gudstjeneste i skoletiden. Da kan det oppstå spørsmål om dette er noe alle elever må være med på, om hvilken plass religion og livssyn har i skolen, og hvordan skolene kan sikre gode prosesser for deltakelse på slike arrangementer. Å la elevene delta på en skolegudstjeneste, besøke en moske under eid eller en human-etisk seremoni i skoletiden, regnes ikke som forkynning eller religionsutøving. Slike deltakelser kan være med på å gi elevene kulturell innsikt og forankring, men kan ikke ha som formål å påvirke elevenes tro.
Kirkerådet erfarer at en del skoleeiere nå har tatt en gjennomgang av sine rutiner knyttet til gjennomføring av skolegudstjenester, og ser at det kan være nyttig med en orientering til ansatte i kirken om hvilke konsekvenser dette kan få for samarbeid lokalt.
Kan vi fortsatt tilby skolegudstjenester?
Spesielt ordlyden i opplæringslovens § 14-5 ‘Forbod mot forkynning’ og presiseringen av at skolens opplæring og aktiviteter ikke skal være forkynnende, har ført til usikkerhet om det fortsatt er mulig å tilby skolegudstjenester. Her kan vi slå fast at Utdanningsdirektoratet fortsatt sier ja til skolegudstjenester, gitt at visse betingelser er på plass. Som tidligere blir begrunnelsen for å kunne tilby skolegudstjenester knyttet til Overordnet del av læreplanverket, kapittel 1.2 som omhandler opplæringens verdigrunnlag. Her løfter man blant annet frem temaer som forankring av identitet og kulturarvens betydning. Det sies eksplisitt i Utdanningsdirektoratets veileder at skolegudstjenesten ikke skal være en del av KRLE-faget.
Hva må skolene tenke på i forbindelse med skolegudstjenester?
I veilederen presiseres det videre at skolegudstjenester ikke bør være en skoleavslutning, ettersom slike avslutninger skal være noe som alle elever kan delta på. Det blir også understreket at skoler som ønsker å tilby skolegudstjenester til elevene samtidig skal planlegge et alternativt pedagogisk opplegg som gjøres kjent for elever og foresatte i forkant. Begge disse premissene har vært en del av Utdanningsdirektoratet sin veiledning om skolegudstjeneste tidligere, men på grunn av ny opplæringslov er det nok noen flere skoler som nå går gjennom egen praksis med kritisk blikk.
Det er skoleeier som avgjør om elever skal tilbys skolegudstjenester. Noen skoler fortsetter med dette, mens andre vil prioritere andre samlinger for elevene.
Dette kan for eksempel være begrunnet i ressurstilgang, utfordringer med å ha tilstrekkelig personale til å gjennomføre alternative pedagogiske opplegg eller ønsket om å kun legge til rette for aktiviteter som kan samle hele elevgruppen.
Hva gjør vi hvis skolen ikke lenger ønsker gudstjenester?
Fra kirkens side er det viktig å understreke at et nei til skolegudstjenester ikke må bety et nei til videre samarbeid mellom skolen og kirken. Som kirke skal vi fortsatt være på tilbudssiden i møte med skolene og løfte frem den kompetansen og fagkunnskapen kirkelig ansatte kan bidra med.
I noen tilfeller kan det være aktuelt å tilby høytidsvandringer eller liknende pedagogiske opplegg i kirkerommet som alternative arrangementer når en tradisjon med skolegudstjenester tar slutt. Andre steder kan det være mulig med økt fagsamarbeid innenfor KRLE, kunst og håndverk, musikk eller andre fag i skolen. Kirken kan ha stor frimodighet i å minne skoleeier og skoleledere om alt de kan bidra med inn i skolen, også der hvor det ikke lenger er aktuelt å gjennomføre skolegudstjenester.
Kontaktpersoner
-
Caroline Vesterberg Seniorrådgiver undervisning og læring, avdeling for kirkefag Bispemøtet og Kirkerådet cv888@kirken.no Tlf: 41 02 60 82
Relaterte ressurser
-

Læreplaner og fagsamarbeid i grunnskolen
Denne oversikten viser mulige temaer for skole/kirke-samarbeid basert på grunnskolens læreplaner.
-

Læreplaner og fagsamarbeid i videregående skole
Denne oversikten viser mulige temaer for skole/kirke-samarbeid basert på læreplaner i videregående skole.
-

Skole/kirke-samarbeid
Hvordan kan skole/kirke-samarbeid gjennomføres og settes i system?