Kirkens lokale skrivebord
Kirkens lokale skrivebord er en felles arbeidsflate som samler kirkens ansatte. Løsningen gjør at ansatte trygt og enkelt får tilgang til flere av kirkens digitale fellesløsninger – både de vi har i dag, og de som kommer i fremtiden.
-
Publisert
12.08.2022
-
Beskrivelse
Med Kirkens lokale skrivebord (KLS) får du enkel og trygg tilgang til kirkens Microsoft 365-område i skyen. Når du har logget på en pc med Kirkens lokale skrivebord får du automatisk tilgang til de andre fellesløsningene du benytter uten ny pålogging. Dette gjelder blant annet arrangørportalen på skjerikirken.no, bildebanken på design.kirken.no, Dnk360 (sak, arkiv, møte), Xledger og SD Worx.
Programmene i Microsoft 365, slik som Outlook, Teams og PowerPoint, er en del av Kirkens lokale skrivebord. Når du får disse programmene levert som kirkens fellesløsning, blir samarbeidet med andre i kirken både enklere og tryggere. Kirkens lokale skrivebord leveres av Kirkepartner.
Ønsker du å vite mer om hvordan andre fellesråd opplever arbeidshverdagen på Kirkens lokale skrivebord? John William Kay rådgiver i Alver KF, og Svein Kåre Johansen kirkeverge i Horten kirkelige fellesråd, har sagt ja til å kontaktes. Les om deres erfaringer fra Horten og Alver KF.
-
Om produktet
Kirkens lokale skrivebord (KLS) er ferdig oppsatt programvare på din pc, med direkte tilgang til kirkens eget Microsoft 365-område. Målet med Kirkens lokale skrivebord er at alle medarbeidere i Den norske kirke skal få enklere og tryggere tilgang til kirkens digitale fellesløsninger, og å legge til rette for mer samarbeid på tvers av enheter.
Enkel tilgang
Kirkens lokale skrivebord gir deg enklere tilgang til både eksisterende og nye løsninger, fordi du slipper å logge inn på nytt for hver enkelt løsning. Når du har logget på en pc med Kirkens lokale skrivebord installert, får du automatisk tilgang (med Single Sign-on (SSO)) til verktøyene og systemene du trenger - uten ny pålogging.
Per august 2023 gjelder dette følgende systemer og verktøy:
Verktøyene i Microsoft 365
Fagsystemer* og andre kirkelige verktøy
• Outlook
• Teams
• SharePoint
• PowerPoint
• Word
• Excel
• Planner
• To Do
• Arrangørportalen på skjerikirken.no
• Bildebanken på design.kirken.no
• *Dnk360 (sak, arkiv, møte)
• *Xledger, SD Worx, WinTid (felles LPR)
• Læringsplattform
• Intranett
• Kirka vår
• Beredskaps-app for prester
• Kardinal og Gravlund i Kirkedata Office **
*Tilgang til fagsystemene medfører ekstra kostnad.
**ikke en fellesløsning, men har mulighet for automatisk pålogging.
Alle Microsoft 365-verktøyene er tilgjengelig som skrivebordsprogrammer på din KLS-pc. Jobber du fra en annen pc, der sikkerheten ikke administreres av Kirkepartner, kan du finne verktøyene og filene dine ved å logge deg på nettsiden office.com. Personlige filer lagrer du i OneDrive, og felles filer skal ligge i Teams, som du også kan finne via office.com.
Økt trygghet
Kirkens lokale skrivebord gjør det lettere å etterleve krav til personvern og informasjonssikkerhet. Med Kirkens lokale skrivebord får du en trygg arbeidsflate. Dette bidrar til å redusere risiko for at informasjon havner på avveier eller at trusselaktører får tilgang til opplysninger om deg, andre medarbeidere, eller kirkens medlemmer.
På pc-er med Kirkens lokale skrivebord er sikkerheten administrert av Kirkepartner. Det betyr at:- Kirkepartner kan kontrollere at pc-en har kryptert harddisk, antivirus og andre sikkerhetsinnstillinger.
- Kirkepartner kan sikre at programvaren inkludert i KLS er oppdatert.
- Kirkepartner overvåker og sikrer at du ikke laster ned skadelig innhold.
- Kirkepartner kan «fjernslette» innholdet på pc-en dersom den blir stjålet.
- Du er selv administrator på din pc og kan laste ned programmer du trenger.
I tillegg inkluderer løsningen sikker utskrift til dine printere. Gjennom en app på mobiltelefon eller nettbrett kan du skrive ut fra en hvilken som helst enhet til dine ulike skrivere, på tvers av lokasjoner, på en sikker og kostnadsbesparende måte.
For å få Kirkens lokale skrivebord på pc-en, nettbrettet eller mobilen din, må systemet settes opp slik at Kirkepartner kan administrere sikkerheten. Vi kaller dette å «rulle inn». På Kirkepartners nettsider kan du lese mer om hvordan du kan få KLS på din pc, nettbrett eller mobil.
Mer samarbeid
Et like viktig mål er å gjøre det enklere å samarbeide på tvers av kirkens enheter. Når du jobber på en pc med Kirkens lokale skrivebord får du automatisk tilgang til alle verktøyene i Microsoft 365, slik som Teams, Outlook, Word og Excel. Det gjør det enkelt å samarbeide med andre som er på kirkens felles Microsoft 365-område: Når du jobber med felles filer, for eksempel et Word-dokument, via Teams, vil endringene du gjør oppdateres automatisk hos alle andre som har tilgang til dokumentet. Samredigering i Teams gjør samarbeid enkelt, fordi du unngår kopier og flere lagringssteder.
Med Kirkens lokale skrivebord får du en e-postadresse som slutter på @kirken.no eller @kyrkja.no, og kan slå opp i en felles adressebok der du vil finne alle andre som har @kirken.no-adresser (over halvparten av kirkens ansatte). I Outlook kan du finne møtetidspunkt med andre ansatte i kirken ved å søke i felles kalender, og du kan enkelt finne dine kollegaer ved å søke opp navnet deres i Teams.
Bruker du kirkens felles telefoniavtale vil også sentralbord og telefoniløsningen være integrert med kalender i Outlook, uten ekstra kostnad. Kalender kan synkroniseres med kalendere i de kirkelige fagsystemene Kardinal og Medarbeideren.
Fullstendig produktbeskrivelse:Komplett produktinfo Kirkens lokale skrivebord.pdf
Utvikling
Kirkens lokale skrivebord har vært i bruk siden 2021. Per juni 2024 er omtrent halvparten av kirkens ansatte enten i gang med Kirkens lokale skrivebord, eller er på vei til å ta produktet i bruk.
Kirkens lokale skrivebord utvikles i takt med kirkens behov. Har du behov eller ønsker kan du ta kontakt med produkteier eller fylle ut dette skjemaet.
For andre saker knyttet til Kirkens lokale skrivebord: Se "Relaterte ressurser".
-
Ta i bruk løsningen
Ta kontakt på post@kirkepartner.no for å bestille Kirkens lokale skrivebord til ditt fellesråd. Da får du mer informasjon om produktet og hjelp til å kartlegge hvilke behov ditt fellesråd har.
Kirkens lokale skrivebord leveres av Kirkepartner, som er kirkens internleverandør og bistår Kirkerådet som systemeier med drift, support og utrulling av løsningen.
Dersom ditt fellesråd har tjenesteytingsavtale med kommunen knyttet til drift av IT-løsninger, bør du gå i dialog med kommunen og forklare behovet for bruk av kirkens fellesløsninger.
-
Referanser
Det kan være fint å snakke med andre fellesråd for å høre mer om deres erfaringer med Kirkens lokale skrivebord. John William Kay rådgiver i Alver KF og Svein Kåre Johansen kirkeverge i Horten kirkelige fellesråd, har sagt ja til å kontaktes.
Les mer om erfaringene fra Alver og Horten og finn kontaktinformasjon
Jeg ønsket å koble Horten KF til KLS for å få en stabil og god dataplattform for våre ansatte.
- Svein Kåre Johansen, kirkeverge
Tiden da mange vegret seg for å logge seg på det gamle skrivebordet og heller brukte andre løsninger, er forbi. Nå bruker vi moderne, sikre løsninger og føler at systemet jobber med oss, ikke mot oss.
- John William Kay, rådgjevar Alver kyrkjelege fellesråd
-
Kostnader
Gjeldende priser for 2024, pris oppgitt per bruker per måned (uten mva): kr. 749,-
Overgangspris per lisens: 3000,- per bruker. Øvrig bistand etter avtale med Kirkepartner.
Se informasjon om Rabatt til fellesråd som tar i bruk Kirkens lokale skrivebord.
-
Opplæring
Bruk av Teams, Outlook og de andre verktøyene i Microsoft 365
Vi har utviklet mye opplæringsmateriell for deg som skal ta i bruk Kirkens lokale skrivebord. Kursene handler i hovedsak om verktøyene i Microsoft 365, som er en viktig del av KLS. Noe opplæringsmateriell vil egne seg for fellesråd som vil ta en felles gjennomgang av Teams, Outlook, samarbeid i Word m.m, mens andre kurs kan hver enkelt medarbeider se ved behov.
På denne siden finner du direkte lenker til korte e-læringskurs og til lengre webinarer som gir en mer samlet innføring i Microsoft 365.
Tips: Sett gjerne av tid til å se noen av e-læringskursene i fellesskap. Da blir det lettere å sikre at alle bruker Teams og andre deler av Kirkens lokale skrivebord på samme måte. Det gjør samarbeidet enklere, og bidrar til å skape trygghet og fellesskap - også i det digitale arbeidslivet.
Ta kontakt med produkteier for Kirkens lokale skrivebord dersom det er temaer dere savner i e-læringskursene.
-
Brukerstøtte
Kirkepartner er leverandør av Kirkens lokale skrivebord, og brukerstøtte gjennom Kirkepartner Servicedesk er inkludert i produktet. Ta kontakt med Servicedesk for brukerstøtte: e-post servicedesk@kirkepartner.no.
Tekniske veiledninger finner du på Kirkepartners Kunnskapsbase.Superbrukernettverk for Kirkens lokale skrivebord
Nettverket er et tilbud til enheter i kirken som ønsker støtte i arbeidet med å ta i bruk Teams og de andre verktøyene i Microsoft 365 på arbeidsplassen. En superbruker er en medarbeider som vil ta et særlig ansvar for å holde seg oppdatert og hjelpe andre å ta i bruk nye digitale verktøy. Les mer og meld deg inn her.
Kontakt
Kirkepartner er leverandør av Kirkens lokale skrivebord. Kontakt Kirkepartner for å bestille produktet og starte prosessen med overgang til Kirkens lokale skrivebord: post@kirkepartner.no.
Produkteier har daglig oppfølgingsansvar for løsningen. Har du innspill til utviklingen av Kirkens lokale skrivebord, eller ønsker å melde inn et behov knyttet til produktet, kan du ta kontakt med produkteier eller fylle ut dette skjemaet. Kontaktinformasjon til produkteier ligger nederst på denne siden.
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Rabatt til fellesråd som tar i bruk Kirkens lokale skrivebord
Alle fellesråd får 50% rabatt på Kirkens lokale skrivebord de første 12 månedene. Ordningen vil gjelde ut 2025, slik at fellesrådene får tid til å planlegge for en overgang.
-
Referanser for Kirkens lokale skrivebord
Hvordan opplever andre fellesråd arbeidshverdagen med Kirkens lokale skrivebord (KLS)? Les om erfaringene fra Horten og Alver.
-
Ta i bruk Kirkens lokale skrivebord
Skal ditt fellesråd over på Kirkens lokale skrivebord? Slik håndterer du overgangen.
-
Teams og andre verktøy i Microsoft 365
På denne siden finner du lenker til korte kurs som viser hvordan du kan bruke Teams, Outlook, Word og de andre verktøyene i Microsoft 365 til å samarbeide mer effektivt og sikkert i hverdagen. Kursene ligger som e-læringskurs på Den norske kirkes læringsplattform, og via lenkene nedenfor kan du se kursene selv om du ikke har tilgang til læringsplattformen.
-
Retningslinjer for kirkens Teams
Teams, SharePoint og Onedrive er kirkens verktøy for fillagring, samhandling og samarbeid. Derfor er det viktig med felles kjøreregler og en felles forståelse for hvordan løsningen skal benyttes
-
Råd om bruk av kunstig intelligens
Kunstig intelligens (KI) kan effektivisere hverdagen og er innebygget i mange av verktøyene vi bruker. I Microsoft 365 kan du bruke KI på en trygg måte når du er logget på med en jobb-bruker.
-
Totrinnspålogging med Microsoft Authenticator: Hva og hvorfor?
Alle i Den norske kirke anbefales å bruke totrinnspålogging til digitale løsninger. Det betyr at du må kombinere noe du vet, passordet ditt, med noe du har - appen Microsoft Authenticator.
-
Nye regler for passord
Med enkle grep kan du bidra til å beskytte kirkens informasjon bedre. Våren 2024 innføres nye regler for passord. Her er tips til hvordan du lager sterke passord.
-
Tilgang til fellesløsninger for ansatte i Den norske kirke
Med din @kirken.no-bruker kan du logge på mange av kirkens digitale fellesløsninger. Her ser du hvordan du får tilgang til kirkens Teams selv om du ikke har Kirkens lokale skrivebord. Les mer om tilgang til andre fellesløsninger på ressursbanken.no/digi
-
ID-web
ID-web er Den norske kirkes felles identitets- og tilgangsstyringsløsning for administrasjon av brukere og rettigheter til flere av kirkens fellesløsninger.
-
Sikringstiltak for kirkens felles Microsoft 365-område
Sikringstiltakene for kirkens Microsoft 365-område er justert for å øke brukervennligheten. Tiltakene gjelder for alle som har en @kirken.no/@kyrkja.no-bruker eller gjestebruker på kirkens Microsoft 365-område, og innføres i løpet av januar og februar 2024. Du vil ikke merke noe til tiltakene hvis du jobber på en pc med Kirkens lokale skrivebord (KLS). På pc-er uten KLS må du bruke nettleseren når du jobber med dokumenter på kirkens felles Microsoft 365-område levert av Kirkepartner. Som medarbeider i kirken er du ansvarlig for å jobbe innenfor rammene av de nye sikringstiltakene.