Familieturer

3-5, 6-8, voksne/familie
    KFUK-KFUM-speiderne
    11.02.2015

Utviklet med støtte fra Størst av alt – trosopplæring i Den norske kirke.

FAMILIETURER

Disse oppleggene er hentet fra boken «Familieturen» som inneholder 26 turer til alle årstider, og med turer knyttet til kirkelige høytider som jul, påske og pinse. Målsettingen med opplegget er å tilrettelegge for et familiearbeid med friluftsliv og bibelhistorier i sentrum.

Her finner man to fullstendige opplegg, påsketuren og fisketuren. Begge turene tar utgangspunkt i fortellinger som kan knyttes til Jesu oppstandelse. «Påsketuren» er knyttet til historien om den tomme graven og «Fisketuren» er knyttet til Jesus som møter disiplene ved Galileasjøen etter oppstandelsen.

Hver tur inneholder:

• En bibelfortelling (hentet fra «barnebibelen «Bibel for barn»)
    • Aktiviteter som man kan gjøre på turen, og som understøtter formidlingen av bibelteksten.
    • Oppskrift på en enkel matrett som kan lages underveis på turen.
    • Fullstendig utstyrsliste.

Det er fokus på alders­gruppen 4–6 år. Mye av stoffet kan også brukes med el­dre barn. Familieturen er utviklet med utgangspunkt i KFUK-KFUM-speidernes familiespeidingstilbud.

Om familieturen

Bibelfortellingene i Familieturen og kirkeårets tekster

Praktisk opplegg til «Fisketuren» og «Påsketuren»

Opplegg for Påskesøndag for familien  -til hjelp for leder