Påske - Samleressurs

Foto: Terje Peersen

Påske - Samleressurs

Alle ressurser om påske på ett sted.

0-2, 3-5, 6-8, 9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Kirkerådet
    16.03.2023
    29.02.2024

Ressursbankens påskesamling:

Sjekk ut de ulike mappene for å se samlinngen vi har av ressurser til påske!

• Ute og Vandringer

Ute og vandringer

Trosopplæring ute

Generelle utendørsaktiviteter for barn og unge, og stafetter og poster til påske.

Påskevandring utendørs

Aktivitetsløype med mulighet for QR koder for å få frem påskesanger og filmer på vandringen.

Påskevandring i skogen

En påskevandring for 3.-7. klasse som kan erstatte påskegudstjenesten.

Påskevandring i kirka

En times påskevandring for barn. De får følge Jesus fra palmesøndag til påskemorgen med dramatisering og fortelling.

Påskevandring for tweens

Samling med tweens hvor deltagerne opplever påskefortellingen før de selv blir med på fremførelsen.

Familieturer

En tur for barnefamilier med fokus på barn i alderen 4-6 år. Opplegg for tur, aktiviteter og friluftsgudstjeneste. Flere turer kan kjøpes i bokform.

Korsvandring og håpsvandring

Bestill de 14 bildeplakatene og heng de opp for å lage en vandring hvor man følger Kristi lidelseshistorie.

Drama

Dramastykker fra bibelen

I denne samleressursen finner du et lengere påskedrama hvor menigheten er med og synger sangene.

Stå opp

Musikalen "Stå opp" har et fult opplegg for drama til tweens, skrevet av KFUK-KFUM.

Kirke og Gudstjeneste

Potterpåske

Harry Potter + påske = sant! Dette er et Harry Potter film-maraton over to døgn, med aktiviteter, planleggingsressurser, og ikke minst Harry Potter-temagudstjeneste.

Åpen påskekirke

Ha åpen påskekirke med disse plakatene, vandringene, og nye liturgier.

Samlegudstjeneste i påsken

Liturgisk ressursmateriale til menigheter som feirer én gudstjeneste i påsken.

Familiegudstjeneste med påskedrama

En annerledes gudstjeneste med barnedramatisering vevd inn i gudstjenesten.

Trosopplæring

Formingsaktiviteter

Her finner du formingsaktiviteter for palmesøndag, langfredag og påskemorgen.

Påske-Kahoot

Her finner du fire forskjellige påske-kahooter med ulike nivåer.

Lydias påske

Film/hørespill med samtalekort og aktiviteter.

Videoer for barn

Her finner du videoer om påske for de minste barna. Dette passer spesielt bra for barnehager som ikke kan komme på kirkebesøk.

Tale bustehale

Film om påske med tegn til tale.

Samling med bibelfortelling

Dette er en samling for barn mellom 4 og 7 år, om Barabbas, som bruker duplo som virkemiddel. Det er fult program, bok, og invitasjon for samlingen.

Ti' for tiåringer

Påskekurs for tiåringer. Her blir påskesalmer aktivt brukt sammen med flere historier som Moses i kurven, utgangen av Egypt, og Jesu lidelseshistorie for å nevne noen.

Påskemåltid

Smak deg gjennom påskefortellingen ved å sammenligne den opprinnelige påskefortellingen fra Egypt, med det kristne påskebudskapet.

Påskemysteriet

Tre samlinger av påskemysteriet. Samlingene går igjennom palmesøndag, skjærtorsdag og langfredag, og påskemorgen. Denne ressursen kan formidlesmed flanellograf eller påskeduken (se øverst i "Annet påskemateriale".

Annet påskemateriale

Påskeduken

Et 22 meter langt teppe/duk som kan rulles ut i kirkens midtgang. Duken kan vandres på for å lære om påskens historie.

Påskefortelling

Fire filmer om påskefortellingen fortalt på påskeduken.

Oppstandelsen - Miniserie om påsken

I denne miniserien på tre deler prøver Thor Haavik å finne ut om Jesus faktisk stod opp fra de døde. Serien passer fint fra ungdommer til godt voksne

Kirkestua

En podcast for ungdom om de ulike dagene i påsken.

Etter påske podden

En podcast for barn om hva som skjedde med Jesus etter at han døde og stod opp igjen.

Påske da kirkene var stengt

Diverse påskeaktiviteter som kan deles ut, eller brukes hjemme, samlet inn da kirkene ikke kunne holdes åpne.

Maria Magdalenas ansiktsuttrykk

Et konfirmantopplegg for påskedag hvor bilder av Marias ansikter åpner opp til dialog over påskedag.

Illustrasjoner og bilder

Illustrasjoner og gif som menigheten kan bruke under påsken.