Foto: Holmlia Kirke/Ingebjørg Baklid Hegstad

Holmlia kirke
    08.01.2019

Pilegrim

Pilegrim for 12-13 åringer har som mål å bli bedre kjent med en gammel trospraksis: pilegrimsvandringen.

Pilegrim er lagt til lørdag ettermiddag i midten av oktober med en varighet på 5,5 timer fra kl. 14. – kl 19.30. Tidspunktet gir muligheter for å vandre både i dagslys og mørke.

Selve vandringen er beregnet til ca 2, 5 til 3 timer. Pilegrim starter i kirken ved bruk av en «tidsmaskin» som setter deltakerne tilbake til middelalderen. I tillegg får de høre litt om hva det vil si å være pilegrim. Deretter er det pilegrimsverksted der deltakerne spikker hver sin vandringsstav og lager pil og bue.

De får på seg kapper og snorer til å binde rundt livet. I tillegg får de utlevert små tøyvesker til pilegrimspasset og førstehjelpsutstyr, som er en tøyfille til forbinding av eventuelle sår.På vandringen er det sju stasjoner med forskjellig innhold som bibelfortellinger, bønn og ulike aktiviteter.

Last ned dette dokumentet med opplegget, inkludert oversikt over stasjonene og aktivitetene her.

• Bilder

Foto: Holmlia Kirke/Ingebjørg Baklid Hegstad