Kirken logo
Medarbeiderundersøkelse

Medarbeiderundersøkelse

Neste medarbeiderundersøkelse for trossamfunnet Den norske kirke gjennomføres høsten 2025. Finn ressurser, informasjon og resultater fra undersøkelser her.

  • Laget av
    HR, Kirkerådet
  • Publisert
    10.03.2023
  • Oppdatert
    23.06.2025
  • Hva er dette?

    Medarbeiderundersøkelsen er en spørreundersøkelse som kartlegger ansattes opplevelse av arbeidsmiljøet. Den sendes ut annethvert år. Resultatene brukes til å forbedre trivsel, samarbeid og utvikling på arbeidsplassen. 

    Hvorfor er det viktig å delta? 

    • Du får mulighet til å si din mening om arbeidsmiljøet.
    • Dine svar bidrar til å si noe om hva som fungerer godt og hva som kan forbedres.
    • Resultatene gir grunnlag for tiltak - både lokalt og nasjonalt.

    Hvordan fungerer det?

    • Undersøkelsen sendes ut på e-post. 
    • Det tar fra 15-30 minutter å svare. 
    • Svarene er anonyme. 
    • De fleste staber/arbeidsfellesskap får en egen rapport. 
      • Det blir også laget rapporter på prosti-, bispedømme- og nasjonalt nivå.

    Hva skjer etterpå?

    • Resultatene diskuteres i stab og i arbeidsfellesskap.
    • Mange har også oppfølging i prostiet, som er nyttig på grunn av hvordan kirken er organisert. 
    • Det utarbeides tiltak basert på resultatene og samtalene, og det planlegges hvordan de skal gjennomføres. 
    • Ledere har ansvar for å følge opp undersøkelsen. Dette anbefales å gjøre sammen med verneombud og tillitsvalgte. Ansatte plikter å delta. 

    Er du leder og trenger ressurser til oppfølging av undersøkelsen? Se egen ressurs for ledere her (lenke).

  • Hvem står bak medarbeiderundersøkelsen?

    Dette er en fellesløsning som Kirkerådet, KA, Norges kirkevergelag og Nettverk for kirkelige fellesråd står sammen om. 

    Styringsgruppen bak undersøkelsen består av: 

    • Erik Faye Lindvig, HR-direktør i Kirkerådet
    • Sara Solberg, HR-seniorrådgiver i Kirkerådet
    • Ingrid Tenfjord, avdelingsleder i arbeidslivsavdelingen i KA. 
    • Linn Maria Kierulf, spesialrådgiver i KA
    • Svein Askekjær, leder av Norsk kirkevergelag (NKVL) og kirkeverge i Drammen kirkelige fellesråd. 
    • Benny Mortensen, HR-sjef i Bergen kirkelige fellesråd
    • Maria Paulsen Skjerdingstad, nasjonalt verneombud i rettssubjektet Den norske kirke

    Ta kontakt ved spørsmål eller innspill. 

  • Hvordan få mest mulig ut av en medarbeiderundersøkelse?

    For å få best mulig utbytte av medarbeiderundersøkelsen, er det viktig både å svare på undersøkelsen og følge den opp i etterkant

    I Den norske kirke gjennomføres undersøkelsen annethvert år. Hensikten er å løfte arbeidsmiljøet som tema  og jobbe systematisk med resultater og tiltak over tid. 

    Resultatet brukes aktivt i de to påfølgende årene før ny undersøkelse. Målet er å ta vare på det som fungerer godt, og forbedre det som kan bli bedre. På nettsiden for ledere finnes nyttig støttemateriell for å støtte denne prosessen. Se siden for ledere her (lenke).

    Ved å følge den faststatte syklusen og arbeidsformen, kan medarbeiderundersøkelsen bli et verdifullt verktøy for å:

    • Løfte arbeidsmiljø som et tema på arbeidsplassen
    • Utvikle arbeidsmiljøet i enheten og i samspill med arbeidsmiljøaktørene (tillitsvalgte og verneombud i fellesråd og rettsubjektet Den norske kirke)
    • Bedre samarbeidet: Vi er hverandres arbeidsmiljø!
  • Ofte stilte spørsmål og svar

    I denne fanen finner du spørsmål og svar knyttet til gjennomføringen av medarbeiderundersøkelsen.

    Når blir undersøkelsen gjennomført?

    Medarbeiderundersøkelsen blir sendt ut tentativt 20. oktober og er åpen for besvarelse i to uker.

    Hvem skal svare på undersøkelsen?

    Disse inviteres til medarbeiderundersøkelsen 2025

    • Alle faste ansatte, uavhengig av stillingsprosent
    • Ansatt før 1. august 2025. 
    • Vikarer og pensjonister ansatt for lengre enn 6 månede

    Nytt: Alle faste ansatte, vikarer og pensjonister med ansettelse på over seks måneder inviteres – også de som er i permisjon/fravær. Dette er i tråd med NAVs anbefalinger for å styrke fellesskapet og forebygge sykefravær. 

    Disse vil ikke inviteres til medarbeiderundersøkelsen 2025

    • Vikarer og pensjonister ansatt i mindre enn 6 måneder eller som jobber på timebasis/enkeltoppdrag
    • Frivillige

     

    Medarbeidere som har flere arbeidstakerforhold kan svare der de er ansatt. Snakk med din leder. 

     

    Jeg har ikke mottatt undersøkelsen, hva gjør jeg?

    Dersom du ikke har mottatt undersøkelsen, kan det være flere årsaker til det:

    Oppfyller du kriteriene?

    Dersom du ikke oppfyller kriteriene for å delta, er dette trolig årsaken til at du ikke har mottatt undersøkelsen. Snakk med din leder hvis du er i tvil. 

    Har du sett i søppelpost på e-posten?

    Det hender at e-post fra ukjente avsendere havner i søppelpost. Undersøk derfor gjerne om e-posten kan ha havnet i Spam/Søppelpost.

    Stemmer ingen av alternativene over?

    Dersom du jobbet i rettssubjektet eller et fellesråd som er påmeldt undersøkelsen, og du oppfyller kriteriene for deltakelse, ber vi deg om å ta kontakt med Sara Solberg: ss953@kirken.no

    Hva er det viktig at jeg tenker på når jeg gjennomfører undersøkelsen?

    Det er viktig at du leser spørsmålene nøye og svarer ærlig ut fra ditt perspektiv og situasjonen du befinner deg i. Svarene blir samlet inn og behandlet konfidensielt. 

    På spørsmål om ledelse skal du tenke på lederen som har personalansvar for deg. Prester står i en særsituasjon:

    Prester svarer to ganger: 

    • I prestefellesskapet der prosten er leder.
    • I det daglige arbeidsfellesskapet der leder kan være kirkeverge/daglig leder dersom dette er i tråd med lokale avtaler. 
    • Prestene mottar to separate e-poster med lenke til å besvare undersøkelsen.
      • Konsekvenser for spørsmål om «min leder»: 
        • I prestefellesskapet: prestene svarer med prosten i tankene. 
        • I daglig arbeidsfellesskap: enten «Hverken enig eller uenig», eller i tråd med gjeldende avtaler om HMS-ansvar og samordningsavtaler.

    Må jeg svare på alle spørsmålene i undersøkelsen?

    Det er anbefalt å svare alle spørsmålene og utrykke sin mening. 

     

    Er jeg anonym?

    Medarbeiderundersøkelsen er anonym ovenfor arbeidsgiver. 

    Det lages ingen rapporter på grupper mindre enn tre svar, dermed vil anonymiteten være ivaretatt også for deg som jobber i et lite arbeidsmiljø. 

    Det er valgt en metodikk hvor du som svarer er anonym ovenfor arbeidsgiver, fordi dette ofte gir mer presise og troverdige resultater. Grundige tilbakemeldinger fra medarbeidere vil hjelpe å identifisere utfordrende situasjoner og gi grunnlag for konkrete tiltak. 

    Hva slags spørsmål kan jeg forvente?

    Medarbeiderundersøkelsen har spørsmål som i hovedsak berører følgende temaer:

     

    Hvordan brukes undersøkelsen for videre utvikling?

    Medarbeiderundersøkelsen er et viktig verktøy for å sikre et godt arbeidsmiljø og utvikle Den norske kirke. Undersøkelsen skal gi et overordnet bilde av hvordan ansatte opplever viktige sider ved sin jobb, på tvers av hele Den norske kirke. Dette er viktig informasjon i sentralt arbeide med arbeidsmiljø og organisasjonsutvikling.

    Undersøkelsen skal ikke bare gi et overordnet bilde, den kan også brukes til å skape lokale utviklingsprosesser. Gitt tilstrekkelig antall svar (3 personer må besvare undersøkelsen) vil også lokale enheter få sine egne rapporter, som kan brukes til å initiere lokale utviklingsprosesser. Se egen ressursside for leder for mer informasjon om hvordan man lokalt kan følge opp resultatene fra undersøkelsen.  

    Hvorfor gjennomfører Den norske kirke en slik undersøkelse?

    • Arbeidsmiljølovens §1-1 sier at arbeidsgiver skal «sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon». Arbeidsgiver må sørge for at arbeidsmiljøloven blir overholdt. Du som arbeidstaker har både rett og plikt å medvirke til dette. Det er en felles interesse for alle at kirken som arbeidsplass er helsefremmende.
    • En medarbeiderundersøkelse er et viktig verktøy for arbeidsmiljøutvikling. Du som er medarbeider får mulighet til å reflektere over situasjoner du befinner deg i, og komme med innspill om arbeidsområder der finnes et forbedringspotensial.
    • Den norske kirke gjennomfører undersøkelsen for å kartlegge viktige forhold knyttet til din trivsel, engasjement og opplevde rammer for at du og dine kollegaer kan gjøre en god jobb. Undersøkelsen vil gi kirken informasjon som kan brukes til å videreføre styrker,og områder som kan forbedres og utvikles.
    • Den norske kirke skal etterleve visjonen «Mer himmel på jord». Et velfungerende arbeidsmiljø er viktig for å realisere Den norske kirkens visjon og samfunnsoppdrag.
    • For å få grunnlag for strategisk arbeid med arbeidsmiljø og organisasjonsutviklingstiltak.

     

  • Roller i arbeidet

    • Kirkeverge/stiftsdirektør:
      • Engasjer deg i arbeidet før, under og etter medarbeiderundersøkelsen.
      • Motiver medarbeidere til å svare.
      • Sørg for at undersøkelsen og oppfølgingen blir satt på dagsorden - både i din enhet og på tvers av arbeidsgiverlinjer.
      • Bruk samordningsavtalen eller -møter som verktøy.
      • Vær tilgjengelig for sparring med ledere.
    • Leder/prost:
      • Sett av nok tid til både undersøkelsen og oppfølgingen.
      • Vær åpen og lyttende i dialogen med medarbeidere - unngå å trekke konklusjoner eller tolke resultatene ut fra egne antakelser.
      • Løft oppfølgingen som tema både i egen avdeling og i samarbeid på tvers av arbeidsgiverlinjer.
    • Tillitsvalgt/verneombud: 
      • Delta aktivt i prosessen, som en medarbeider sammen med kollegaene dine.
      • Vær bevisst og tydelig på din rolle når du kommuniserer.
      • Følg de felles spillereglene i arbeidsmiljøarbeidet.
    • Medarbeider:
      • Delta og vær aktiv i prosessen.
      • Følg spillereglene for godt samarbeid og dialog.
  • 2021: Informasjon og resultater

    Her har vi samlet all informasjonen som gjaldt for medarbeiderundersøkelsen 2021.

    Kort om undersøkelsen 2021

    • Ble gjennomført 28. september til 15. oktober 2021
    • Konsulentselskapet Rambøll gjennomførte undersøkelsen på oppdrag fra Kirkerådet
    • Alle ansattes anonymitet er garantert ovenfor arbeidsgiver
    • Alle ansatte som jobber 30 % eller mer i Den norske kirke ble invitert til å svare
    • Ansatte mottok e-post med personlig lenke til spørreskjema
    • Tilgjengelig på bokmål, nynorsk og nordsamisk

     

    Se resultatene fra undersøkelsen i 2021 her

    Samlet resultat for hele Den norske kirke

    Resultater per bispedømme

    Resultater per stillingskategori

    Presentasjon av nasjonale resultater

    Rambøll presenterte  de første resultatene fra hele Den norske kirke. Gjennomgangen tar ca 26 minutter.

    Evaluering og resultater for 2021

    Medarbeiderundersøkelse 2021 ble konkludert etter en evaluering av hele prosessen og medarbeiderundersøkelse 2023 ble forbedret på bakgrunn av dette.

    Hvordan evaluerte vi medarbeiderundersøkelsen 2021?

    Det ble sendt ut et digitalt evalueringsskjema til kirkeverger, stiftsdirektører og personalsjefer i Den norske kirke. Styringsgruppen og arbeidsgruppen hadde evalueringsmøter i samarbeid med Rambøll. 

    Tilbakemeldingen om den helhetlige prosessen var positiv. Ofte gjentatte tilbakemeldinger var hvor positivt det er med felles medarbeiderundersøkelse for hele kirken, at det i stor grad lyktes med god involvering, informasjon og fellesressurser, og at medarbeiderundersøkelsen skapte anledning til samtale og refleksjon sammen om arbeidsmiljøet og ønsket utvikling videre. 

    Evalueringene gav også konkrete og tydelige forbedringspunkter til prosessen. Det ble pekt på viktigheten av tydelig informasjon om at det er en hel prosess med fire faser og at man får en rapport å jobbe med i enheten. Det at flere små fellesråd ikke kunne få utlevert egne rapporter var også uheldig og kriteriene om hvem kan besvare undersøkelsen vurderes for å kunne ivareta behovet til hele kirken. 

    Vi har mottatt mange gode tilbakemeldinger og forbedringsforslag. Styringsgruppen og arbeidsgruppen tar det med videre i arbeidet med medarbeiderundersøkelsen 2023.

    Hvis du ønsker å lese mer om evalueringen, finner du den her:

Kontaktpersoner