Hvordan endre informasjon om organisasjonsenheter i Den norske kirke
Det er viktig at kontaktinformasjon for kirkelige enheter er oppdatert. Her finner du oppskrift på hvordan dette gjøres.
-
Laget av
Kirkerådet -
Publisert
23.11.2022 -
Oppdatert
15.05.2024
-
Beskrivelse
Skal du endre kontaktinformasjonen for sokn, fellesråd, bispedømme eller prosti? Finn fremgangsmåte under.
Endre informasjon for sokn eller fellesråd
Opplysninger om sokn og fellesråd oppdateres gjennom å sende samordnet registermelding til Enhetsregisteret.
Klikk her for å sende Samordnet registermelding.
Endre informasjon for prosti eller bispedømmeråd
Endringer for prostier og bispedømmeråd ordnes internt i Den norske kirke.
Send e-post om endringene som skal gjøres til support@kirken.no.
Mer om å endre informasjon om organisasjonsenheter i Den norske kirke
Kirkerådet henter opplysninger derfra og vedlikeholder ikke noen egen oversikt over sokn og fellesråd. Informasjonen som er registrert i Enhetsregisteret, er også informasjonen som automatisk vises på kirken.no.
Oversikt over Den norske kirkes enheter med tilhørende kontaktinformasjon er lagret i medlemsregisterets database siden disse enhetene brukes både til selve medlemsregisteret og til føring av kirkelige handlinger. I og med at soknene i Den norske kirke er selvstendige rettssubjekter, er alle sokn registrert i Enhetsregisteret.
Også fellesrådene registreres i Enhetsregisteret. Siden alle opplysninger om sokn og fellesråd skal registreres i Enhetsregisteret, har Kirkerådet valgt å hente opplysninger herfra fremfor å vedlikeholde egen database. Benytt lenken nedenfor til samordnet registermelding til å oppdatere opplysninger om sokn og fellesråd.
Samordnet registermelding som sokn og fellesråd kan bruke
Etter at Den norske kirke gikk ut av statsforvaltningen, kan ikke lenger prostier og bispedømmeråd ha egne organisasjonsnumre i Enhetsregisteret. Det er dermed heller ikke lenger mulig å oppdatere informasjon om enhetene gjennom å sende registermelding til Enhetsregisteret. Inntil vi har en bedre løsning på plass, må slike endringer ordnes internt til support@kirken.no.
Relaterte ressurser
-
Informasjonsveileder for Den norske kirke
I kirken lagres informasjon på ulike steder basert på hvem som er målgruppe. De ulike verktøyene har ulike egenskaper som gjør dem egnet til sitt formål. Denne veilederen hjelper deg med å avgjøre hvor du skal lagre informasjon og hvor du finner informasjon.
-
Medarbeiderundersøkelse
Medarbeiderundersøkelsen kartlegger arbeidsmiljøet for hele Den norske kirke. Forrige undersøkelse ble gjennomført i 2023. Finn ressurser, informasjon og resultater fra undersøkelsen her.
-
Menighetenes årsstatistikk
Så var tiden igjen kommet for å oppsummere mye av det som er gjort gjennom året i menighetenes årsstatistikk. Skjemaet sendes ut av SSB, og frist for rapportering av årsstatistikk 2022 er 20. januar 2023. Finn svar på vanlige spørsmål knyttet til utfyllingen her.
-
Slik jobber vi med arkiv i Den norske kirke
Tenk deg at du befinner deg i år 2073. Hvor skal du finne informasjon og dokumentasjon om hva Den norske kirke betydde for folk, brukte penger på og stod for i 2024? Hva er historien til kirkebygget? Hva var Den norske kirke opptatt av? Du finner det i arkivet!
-
E-læringskurs: Fornorskning, forsoning og folkekirke
Alle ansatte i Den norske kirke oppfordres til å ta e-læringskurset "Fornorskning, forsoning og folkekirke: En guidet tur i Norge, Sápmi og Ruija". Kurset gir grunnleggende kunnskaper om fornorskningspolitikken og –prosessene, samt ideer om hvordan vi som kirke kan jobbe med temaet sannhet og forsoning.