Kirken logo
Tilgang til fellesløsninger for ansatte i Den norske kirke

Tilgang til fellesløsninger for ansatte i Den norske kirke

Med din KirkeID kan du logge på mange av kirkens digitale fellesløsninger. Her kan du lese om hvordan du får en KirkeID og hvordan du logger på første gang.

  • Publisert
    14.05.2024
  • Oppdatert
    14.11.2024
  • KirkeID

    Alle ansatte i Den norske kirke har en KirkeID for pålogging til mange av kirkens fellesløsninger. Den ser slik ut: xx000@kirken.no eller xx000@kyrkja.no. For ansatte opprettes KirkeID-en i Ansatt- og organisasjonsregisteret (ANSORG).

    Rådsmedlemmer og andre frivillige med ansattoppgaver kan få en KirkeID for å logge seg på fellesløsninger som for eksempel Kirka vår. Da opprettes KirkeID i ID-web.

    Hvis du ikke kjenner din KirkeID, må du ta kontakt med kirkevergen eller personalansvarlig. KirkeID-en er den samme på tvers av ulike roller og arbeidsforhold i Den norske kirke.

    Under hver enkelt fellesløsning under ressursbanken.no/digi finner du mer informasjon om hva du må gjøre for å få tilgang. 

    Før du kan ta i bruk din KirkeID, må du sette opp personlig passord og totrinns-autentisering med Microsoft Authenticator. Nedenfor finner du både en enkel og en detaljert veileder for hvordan du logger deg på for første gang.

  • Slik logger du deg på første gang

    Når du har en KirkeID har du en ID på kirkens Microsoft-område, og du må følge kravene til sikker innlogging slik at vi sammen ivaretar krav til personvern og informasjonssikkerhet. Disse trinnene under må du gjennomføre første gang du logger på.

     Les dette før du starter

    • Ha både smarttelefon og PC/Mac/IPad tilgjengelig ved førstegangspålogging.
    • Appen Microsoft Authenticator må være lastet ned på telefonen din. Husk å tillate varslinger og bruk av kamera (les mer om Microsoft Authenticator).
    • Du må vite din KirkeID (som ser slik ut xx000@kirken.no, eller xx000@kyrkja.no) og hvilket telefonnummer som er registrert på ID-en din.
    • Du må ha tenkt ut et passord på 14 tegn. Passordet må inneholde små og store bokstaver, og tall (les om passord). 
    • Er du allerede logget inn med en annen Microsoft-konto (jobb, skole eller privat) i nettleseren på PC-en, bør du bruke en annen nettleser for pålogging til kirkens område, og gjøre påloggingen i inkognitomodus (les om problemer med å logge inn).

    Steg 1: Opprett et personlig passord til KirkeID-en din 

    I nettleseren på PC-en åpner du Microsofts resett passord. Skriv inn din KirkeID som brukernavn, og bekreft identiteten din med SMS. Nå kan du opprette et nytt passord i henhold til kravene.

    Steg 2: Sett opp to-trinns pålogging med Microsoft Authenticator

    I nettleseren på PC-en logger du inn på Microsofts «Mine pålogginger». Følg instruksene og trykk «Neste» til det vises en QR-kode.

    I Microsoft Authenticator-appen på telefonen skal du legge til en ny konto. Trykk på + tegnet, og velg «Legg til jobb-konto». Skann deretter QR-koden i nettleseren med telefonen.

    Nå må du teste kobling mellom Authenticator og din Kirken-ID. Følg instruksjonene og bekreft ved å trykke «Fullfør» til slutt.

  • Slik logger du deg på første gang - detaljert veileder

    Når du har en KirkeID har du en ID på kirkens Microsoft-område og du må følge kravene til sikker innlogging slik at vi sammen ivaretar krav til personvern og informasjonssikkerhet. Disse trinnene under må du gjennomføre første gang du logger på.

    Før du starter 

    • Ha både smarttelefon og PC/Mac/IPad tilgjengelig ved førstegangspålogging.
    • Appen Microsoft Authenticator må være lastet ned på telefonen din. Husk å tillate varslinger og bruk av kamera (les mer om Microsoft Authenticator)
    • Du må vite din KirkeID (som ser slik ut xx000@kirken.no, eller xx000@kyrkja.no) og hvilket telefonnummer som er registret på ID-en din. 
    • Du må ha tenkt ut et passord på 14 tegn. Passordet må inneholde små og store bokstaver, og tall (les mer om passord).  
    • Er du allerede logget inn med en annen Microsoft-konto (jobb, skole eller privat) i nettleseren på PC-en, bør du bruke en annen nettleser for pålogging til kirkens område, og gjøre påloggingen i inkognitomodus (les om problemer med å logge inn).

    Steg 1: Opprett et personlig passord på KirkeID-en din 

    Når du skal legge til ditt eget passord på KirkeID-en gjør du det på en Microsoft-side for resetting av passord. Dette kan du gjøre i nettleseren både på PC og på mobil.

    • Åpne Microsofts resett passord
    • Skriv inn din KirkeID som brukernavn 
    • Trykk på «Neste» 
    • Skriv inn telefonnummeret som er registrert på KirkeID-en din 
    • Du mottar en sekssifret kode på SMS 
    • Skriv inn koden i feltet
    • Skriv inn det passordet du har tenkt ut. Du må skrive passordet to ganger 

    Steg 2: Nå skal du sette opp to-trinns pålogging

    Nå skal du koble Microsoft Authenticator med ID-en din. Da trenger du både en PC med nettleser og telefonen din.

    • På PC-en. Gå til Microsofts Mine pålogginger
    • Skriv inn din KirkeID i påloggingsvinduet
    • Skriv inn ditt passord 
    • I påloggingsvinduet står det nå “trenger mer informasjon”. Trykk på neste.
    • Du får beskjed om at du trenger Microsoft Authenticator. Den har du på telefonen, så trykk på «neste»
    • Trykk på neste helt til du får opp en QR-kode. Den skal du skanne med telefonen din.

    Steg 3: Skann QR-koden med telefon 

    På telefonen åpner du appen Microsoft Authenticator 

    1. Trykk på + tegnet, og velg «Legg til jobb-konto»
    2. Velg «skann QR-kode» som metode 
    3. Skann QR-koden som vises på PC-en med telefonen din 

    Når du skanner QR-koden blir telefon satt opp som to-trinns-pålogging via appen Authenticator. I neste steg må du bekrefte koblingen på PC-en. 

    Steg 4: Bekreft kobling mellom Authenticator og din Kirke-ID.

    For å bekrefte koblingen må du fortsette i påloggingsvinduet på PC-en.

    1. Velg «Neste» 
    2. Nå skal du se et tall i påloggingsvinduet 
    3. På telefonen i appen Microsoft Authenticator kommer det opp et varsel om at du skal skrive inn det tallet i appen som du som du ser på skjermen.  
    4. Skriv inn tallet 
    5. Du får en bekreftelse i påloggingsvinduet og trykk på «Fullfør».  
  • Passordregler og tips om passord

    Lange og mer komplekse passord er vanskeligere å knekke, mens korte passord kan knekkes på sekunder. Derfor stilles det krav til passord i kirken.

    Passordregler

    • Passordet må bestå av minimum 14 tegn og inkludere små bokstaver, store bokstaver og tall
    • Du kan bruke det samme passordet i inntil ett år
    • Gamle passord kan ikke gjenbrukes 

    Slik lager du sterke passord som er enkle å huske

    • Bruk en setning som passord. For eksempel fra Bibelen, en salme eller en tekst som betyr noe for deg.
    • Fjern mellomrom og bruk stor bokstav i navn og substantiv.
    • Bytt ut en eller flere av bokstavene i setningen med et tall (En «o» kan byttes med en null og «i» med «1».)
    • Unngå bokstavene "æ, ø, å". Bruk heller "ae, oe, aa".
    • Unngå komma, fordi noen påloggingsløsninger ikke godtar dette tegnet.
    • Bruk samme utgangspunkt, men lag ulik avslutning av passordet i ulike løsninger. Da unngår du å bruke samme passord, samtidig som det blir lett å huske. 

    Eksempel (til inspirasjon):

    Odus0mmetterlitenFugl_$
    Odus0mmetterlitenFugl_+
    Odus0mmetterlitenFugl_:)

  • Last ned Microsoft Authenticator

    Alle i Den norske kirke må bruke totrinnspålogging til digitale fellesløsninger. Det betyr at du må identifisere deg i to trinn. Først med passord, og deretter bekrefte din identitet med Microsoft Authenticator.

    Microsoft Authenticator app

    Microsoft Authenticator er en app du må ha på telefonen din. Skann QR-koden med kamera på telefonen og last ned appen fra App Store eller Google Play:

    QR-kode til App Store - Microsoft Authenticator QR-kode til appen Microsoft Authenticator - Google Play
    App Store  Google Play 

    Husk å gi appen tilgang til kamera og varslinger. 

    Pålogging med Microsoft Authenticator

    For at Microsoft Authenticator skal fungere som en bekreftelse på din identitet må du sette opp en kobling mellom appen på telefonen din, og kontoen din på kirkens Microsoft-område. Les mer om hvordan du gjør førstegangspålogging 

  • Problemer med å logge inn?

    Konflikt mellom flere Microsoft-kontoer

    Har du problemer med å gjennomføre førstegangspålogging eller vanlig pålogging, kan det skyldes at pc-en din automatisk logger deg inn med jobb-kontoen du bruker til vanlig. 

    Derfor bør innlogging med KirkeID bør gjøres i en nettleser du ikke bruker til vanlig. Det kan være nettlesere som Chrome, Firefox, Opera, Safari eller Vivaldi. Bruker du nettleseren Edge, Microsofts egen nettleser må du være ekstra påpasselig med å logge ut med din vanlige jobb-konto.

    Test innlogging på siden Mine pålogginger

    Hvis du fortsatt for feilmeldinger som tyder på at du er innlogget i nettleseren med jobb-, skole- eller privatkontoen din bør du forsøke å logge på i inkognito-modus. På Kirkepartners support-side finner du informasjon om hvordan du finner inkognitomodus i ulike nettlesere. Har du problemer bør du unngå Edge også i inkognitomodus.

    Har du fått ny telefon siden sist du logget på?

    Vi bruker appen MS Authenticator til identitetssjekk ved pålogging. Oppsett av brukerkontoer i denne appen følger telefonen din. Hvis du får ny telefon, bør du bruke Authenticator på den gamle telefonen til å godkjenne den nye telefonen. Hvis du ikke har tilgang på den gamle telefonen må Kirkepartner resette KirkeID-en din.  

    Andre kjente problemer med Microsoft Authenticator

    • Pass på at du laster ned riktig app. Søk etter det fulle navnet på appen Microsoft Authenticator i App Store eller Google Play, eller bruk QR-koden.
    • Husk å oppdatere appen. Har du en gammel versjon vil ikke Microsoft Authenticator fungere. 
    • Er du i utlandet? Du kan ikke gjøre førstegangspålogging med Microsoft Authenticator i utlandet. 
    • Microsoft Authenticator må lastes ned på telefonen din. Hvis du ikke kan benytte en smarttelefon, må personal eller kirkevergen ta kontakt med Kirkepartner for å finne en løsning.

    Opplever du noen av disse problemene, eller har andre spørsmål. Ta kontakt med Kirkepartner Servicedesk, for hjelp og veiledning. 

     

Kontaktpersoner