Retningslinjer for kirkens Teams

Teams, SharePoint og Onedrive er kirkens verktøy for fillagring, samhandling og samarbeid. Derfor er det viktig med felles kjøreregler og en felles forståelse for hvordan løsningen skal benyttes

28.06.2024
    28.06.2024
  • Forvaltning av kirkens Teams

Programmene i Microsoft 365, slik som Teams og Sharepoint, er en del av Kirkens lokale skrivebord. Kirkens lokale skrivebord og Microsoft 365 leveres av Kirkepartner, og Kirkerådet er systemeier. Som systemeier er Kirkerådet ansvarlig for å sørge for at lovkrav, informasjonssikkerhet og personvern er ivaretatt. Kirkerådet lager også standarder, og gir råd om bruk av løsningen.

Nedenfor finner du et utvalg retningslinjer og regler for Teams.

• Lagring av dokumenter

På Teams/SharePoint lagres dokumenter og annet innhold som er nyttig for samhandling og deling. OneDrive er der du lagrer dine personlige jobbfiler.

Dokumenter som skal bevares for ettertiden, må lagres i et sak- og arkivsystem, slik denne siden om arkivering i kirken forklarer

De fleste av kirkens dokumenter inneholder personopplysninger. Fordi vi er et trossamfunn skal slike personopplysninger oppbevares sikkert. Se mer om hvordan kirken behandler sine personopplysninger i
    virksomhetenes felles personvernerklæring.

I Informasjonsveilederen for Den norske kirke finner du retningslinjer og eksempler på hvor du skal lagre dokumenter.

• Teams-rom uten eier

Alle Teams-rom må ha en eier. Derfor er det satt innstillinger som gjør at den siste eieren ikke kan forlate rommet. Hvis den siste eieren av rommet slutter i jobben, vil rommet likevel bli eierløst.

Medlemmer i Teams-rom og som ikke har en eier, vil kunne få en systemmelding der de blir bedt om å overta eierskapet for Teams-rommet. Får du en slik melding er viktig at du tar over som eier, eller finner en ny eier for rommet.

Det er bare eiere av Teams-rom som mottar varsel om for eksempel Utløpsdato for Teams-rom". Det er en av årsakene til at alle Teams-rom må ha en eier.

På ressursbanksiden «Informasjonsveileder for Den norske kirke» kan du lese mer om hva Teams-romansvarlig skal gjøre.

De samme innstillingene som gjelder for Teams-rom er også satt for Office365-grupper.

• Utløpsdato for Teams-rom

Teams-rom som ikke blir brukt, slettes etter 365 dager med inaktivitet. Utløpsperioden begynner når gruppen opprettes, eller den datoen Teams-rommet sist var aktivt i bruk. Så lenge rommet brukes aktivt, vil du ikke få et varsel om fornyelse. 30 dager før utløpsdatoen, vil eiere få varsel på e-post, og kan utsette fristen. Eieren kan fornye utløpsperioden ved å gå inn i Teams-rommet og gjøre en aktiv handling. Les mer om dette her: Utløpspolicy for Microsoft 365-gruppe | Microsoft Learn

Gjenoppretting. Et slettet rom kan gjenopprettes kostnadsfritt ved å kontakte Servicedesk innen tre måneder.

Etter tre måneder kan filer og dokumenter (ikke selve rommet) gjenopprettes på bestilling. Dette gjelder alle Teams-rom opprettet etter oktober 2022.

• Tredjepartsapplikasjoner i Teams

Som standard er det ikke tillatt å legge til tredjepartsapplikasjoner (apper eller tillegg) i kirkens felles Microsoft 365-programmer. En tredjepartsapplikasjon er i denne sammenheng en applikasjon, eller et program, som ikke leveres av Microsoft. Eksempler på tredjepartsapplikasjoner er Trello, Canva og Dropbox.

Denne standarden skal hindre at sensitiv informasjon på kirkens eget område leses, eller lagres, i andre applikasjoner som kirken ikke har en egen databehandleravtale med, og der kirken ikke kontrollerer sikkerheten.

• Oppsett for Teams-rom

Når du oppretter et Teams-rom skal det som standard være et privat Teams-rom. I private Teams-rom har eier kontroll på hvem som har tilgang til rommet. Husk at alle medlemmer kan se, og redigere, innhold i Teams-rommet.

Risiko ved offentlige Teams-rom. Offentlige Teams-rom blir synlige for alle som bruker kirkens felles Teams – også de som ikke jobber i ditt fellesråd/enhet. Informasjon som lagres i slike rom, kan søkes opp av alle på kirkens Microsoft 365-område - også av personer som ikke selv er medlem av Teams-rommet. Bruk av offentlige Teams-rom øker derfor risikoen for at informasjon havner på avveie.

Offentlige Teams-rom kan vurderes hvis Teams-rommet er av nasjonal interesse og det kun er åpen informasjon som deles der.

• Brukerstøtte

For brukerstøtte kontakt Kirkepartner Servicedesk på telefon 21 06 07 08 eller e-post: servicedesk@kirkepartner.no

Mer informasjon om åpningstider mm. finner du her.

Kontakt
    For mer informasjon kontakt produkteier for løsningen. Produkteiers kontaktinformasjon ligger nederst på denne siden.