Kirken logo

Den norske kirkes kommunikasjonsstrategi

En felles kommunikasjonsstrategi for alle medarbeidere i Den norske kirke er klar og tilgjengelig for alle. Her er mål, målgrupper og metoder beskrevet.

  • Publisert
    21.02.2025
  • Oppdatert
    21.02.2025
  • Strategien - presentasjon

    Kommunikasjonsstrategien kan du lese i sin helhet. Denne digitale presentasjonen kan også deles i møte med stab, frivillige eller andre.

  • Alt på én side

    Kommunikasjonsstrategien som oppslag ved siden av pc-en er nyttig i det daglige arbeidet med å formidle kirkens tilbud og innhold.

    Her er en såkalt "one-pager" som kan skrives ut og henges opp på arbeidsplassen.

    • Kommunikasjonsstrategien - en oversikt/kort fortalt/alt på ett ark

    Spør alltid - vet noen om det?

    Kjernespørsmål i vårt arbeid bør være: Vet noen om det? Flotte og viktige arrangement og tiltak fylt av kvalitet er en vesentlig del av lokalkirkens arbeid. Dette foregår over hele landet og til enhver tid, men hvis man ikke kommuniserer det ut, vet egentlig noen om tilbudet? Med tanke på alt arbeidet som legges i forkant og underveis i samlinger for babyer, for barn, for unge, for voksne, for seniorer, for familier, for ensomme, for søkende, er det viktig at man alltid tenker gjennom og legger en plan for hvordan kirkens tilbud skal gjøres kjent. 

  • Kom i gang lokalt med strategien

  • Arbeidsverktøy - planer

    Kommunikasjonsplan

    Her kommer to verktøy som kan tas i bruk når du skal planlegge hvordan du skal nå ut. Det ene er en forenklet kommunikasjonsplan (utarbeidet av Oslo bispedømmekontor), den andre er litt mer detaljert (utarbeidet av Kirkerådet):

    Andre planer for kommunikasjon

    • Krisekommunikasjon (har vi?)

    Vær S.A.F.E

    S.A.F.E er en metode som gir gjennomslag. Kort fortalt står de fire bokstavene for metoder for best mulig gjennomslag for kirkens budskap/tilbud.

    • Samarbeid med andre gode krefter og breddeaktører, som gjør at vi før større nedslagsfelt enn vi ville fått alene
    • Annonser som gjør at vi når lenger enn vi ville gjort med bare egne krefter (lokale eller nasjonale annonser)
    • Fortjente kanaler (f.eks. omtale i redaksjonsstyrte medier) gir oss troverdighet
    • Egne kanaler som sosiale medier og nettsider – her står en fritt til å kommunisere med egne ord og til å ha dialog med publikum

    Kommunikasjonstrappa

    Denne modellen handler om hvordan vi som kirke kan bygge solide relasjoner med medlemmene og menneskene rundt oss.

    Kort fortalt begynner det hele med en interesse for hva kirken kan by på, og dette svares ut med å gi informasjon og dermed kunnskap til medlemmet. Videre bygger man tillit, og dette kan ende opp med varig relasjon mellom medlemmet og kirken. 

    Modellen forklares utfyllende under arbeidsverktøy i strategien, lenke

  • Målgrupper

    Det er særlig to målgrupper for kommunikasjon i kirken, her kan du lese mer om disse

  • Mål for kommunikasjonen

    Fire mål er valgt ut for kirkens kommunikasjon:

    1. medlemmene opplever en god relasjon til Den norske kirke
    2. flere som leter etter noe større oppsøker kirken for dette
    3. kirken deltar i samfunnet på en synlig, proaktiv måte
    4. kirken samarbeider om kommunikasjon

    (vurdere å ha målene som egne underpunkt, men neppe)

  • Kirka vår

    Lenke til Kirke vår - vil det ligge ressurser der som menigheten tar i bruk? 

    Mer tekst om Kirka vår som verktøy i strategiarbeidet