Noen spørsmål og svar om ny tilskuddsordning

Noen spørsmål og svar om ny tilskuddsordning

Overordnede føringer for ny tilskuddsforvaltning ble vedtatt av Kirkemøtet 2024. Mange lurer på hva det betyr for deres lokale arbeid. Her vil du finne svar på en del problemstillinger som er aktuelle nå.


  • Kirkerådet

  • 18.10.2024

  • 15.08.2025
  • Ofte stilte spørsmål

    Videre finner du oversikt over ofte stilte spørsmål. De konkrete retningslinjene er vedtatt av Kirkerådet og ligger i protokoll fra Kirkerådets maimøte, fra side 9 og utover: Protokoll Kirkerådet 22.05.2025.  

     

    1. Hva vet vi om den nye ordningen i dag?  

    • Ny tilskuddsordning trer i kraft 1. januar 2026.
    • Ny tilskuddsordning omfatter rettssubjektet Den norske kirkes tilskudd for diakoni, undervisning (tidligere trosopplæring) og kirkemusikk.
    • Planlegging og rapportering av aktiviteter skal skje i verktøyet Kirka vår. Fristen for å legge inn planlagte aktiviteter for 2026 er 31. januar 2026.
    • Eksisterende stillinger skal ivaretas.
    • Deler av tilskuddet blir avsatt til å stimulere til at ansatte kvalifiserer seg for vigsling og at kirkelig fellesråd tilsetter vigslede.

     

    2. Hva betyr det at tilskuddet tildeles til aktivitet?  

    1.1.2026 endres bispedømmerådets oppfølging av tilskuddet. I tråd med aktivitetsmodellen vil bispedømmerådet ha fokus på at det skapes aktivitet for tilskuddet. 

    Det betyr blant annet at dersom det er vakanse i en kateket- eller diakonstilling, trekkes ikke lenger tilskuddet automatisk tilbake. Fellesrådet har fortsatt et ansvar og en frihet til å skape aktivitet for tilskuddet. Tildelingen til aktivitet innebærer samtidig ikke en detaljregulering av tilskudd utfra hvor mange timer aktivitet man har skapt.  

     

    3. Vil menigheten miste tilskuddet fra ett år til neste år hvis den gjennomfører noen færre aktiviteter, for eksempel legger ned en klubb, et kor eller et breddetiltak/aktivitet? 

    Nei. Forvaltningen av tilskuddet er lagt til bispedømmerådet da det er bispedømmeråd som kjenner menighetene i bispedømmet. I oppfølgingen av tilskuddet gjennom tilskuddssamtaler mellom bispedømmerådet og fellesrådet vil det være fokus på hvordan arbeidet kan utvikles videre. Bispedømmerådet vil måtte ta hensyn til en rekke faktorer som påvirker hvordan arbeidet kan utføres i hvert fellesråd.

    En eventuell regulering av tilskuddet til det enkelte fellesråd skal skje etter gode prosesser mellom bispedømmerådet og fellesrådet. Det er krav om skriftlig tilbakemelding til fellesrådet etter to årssamtaler dersom tilskuddet skal kunne justeres, og bispedømmerådet skal følge opp fellesråd som får skriftlig tilbakemelding med veiledning.

     

    4. Kan fellesrådet forvente samme tilskuddsbeløp i 2025 og 2026?

    • Første forutsetning for størrelsen på tilskuddet i 2026 er statsbudsjettets tildeling til rettssubjektet Den norske kirke. Forslag til statsbudsjett legges fram i starten av oktober.
    • Kirkerådet skal for første gang tildele lønnsmidler til fellesråd som tilsetter vigslede. Det utredes hvordan dette skal skje.
    • I Kirkerådets fordeling av midlene mellom bispedømmene brukes samme fordelingsnøkkel som tidligere.
    • Bispedømmerådet har for første gang anledning til å avsette totalt 3 % til strategiske satsinger og til fagsamlinger for ansatte.
    • Det resterende fordeles mellom fellesrådene, og det legges opp til samme fordeling som i 2025.

     

    5. Hva gjør vi hvis vi ikke klarer å fylle stillinger som er finansiert av tilskuddet fra bispedømmerådet?

    Fellesråd har ansvar for å bruke midlene til å skape aktivitet. Dersom stillinger er vakante, har fellesrådet ansvar for å skape aktivitet med andre virkemidler. Fellesrådet kan akkumulere inntil  50 % av tilskuddet, det øvrige betales tilbake til bispedømmerådet.

     

    6. Kan ansatte som finansieres av tilskudd til undervisning og læring (tidligere trosopplæring) være med på kirke-skole samarbeid eller konfirmantleir? 

    Menigheten er fremdeles forpliktet til å gjennomføre systematisk og sammenhengende undervisning for alle innenfor fellesrådsområdet i alderen 0-18 år. Godkjente lokale planer for undervisning og læring (tidligere trosopplæring) i fellesrådsområdet skal være førende for anvendelsen av tilskuddet. Man kan derfor ikke redusere breddearbeidet for 0-18 for å satse kun på én målgruppe. Utover dette vurderes det lokalt hvordan ansattressurser benyttes til ulike typer arbeid.