Skolegudstjenester - noen ideer til opplegg
Innhold i skolegudstjenester i førjulstiden
-
6-8, 9-12, 13-15 -
Kirkerådet -
25.09.2020 -
25.11.2024
-
Samarbeid med skolen
I forbindelse med ny opplæringslov høsten 2024 ble også Utdanningsdirektoratet sin veileder for skolegudstjenester oppdatert.
Her kan du lese mer om rammer for gjennomføring av skolegudstjenester.
Skolene har ansvar for å sikre at disse rammene blir ivaretatt, men det er nyttig at ansatte i kirken også er godt kjent med innholdet i veilederen. Når skolene ønsker å gjennomføre skolegudtjenester er det fint med tidlig kontakt for å avklare forventninger og muligheter. Kanskje ønsker skolens elever og/eller ansatte å bidra aktivt inn i gudstjenesten?
Noen enkle ideer
Innenfor rammen av en gudstjeneste kan det legges inn ulike typer aktiviteter som visualiserer og konkretiserer innholdet for barn og unge som deltar. Slike pedagogiske grep kan være med på å skape opplevelser og engasjement underveis i samlingen og legge til rette for læring. I forbindelse med skolegudstjenester i førjulstiden kan det for eksempel skje i form av:
Adventskrans som sentrum for formidling
- Her lages kransen underveis i samlingen, sammen med barna
- Les om andakt med utgangspunkt i en stor adventskrans
Samling om juletreet
- Et juletre i kirkerommet kan være midtpunktet for en samling med julesanger og evangelielesning
- Symbolene i julepynten kan kommenteres kort eller være utgangspunkt for en andakt
- En slik samling kan også inkludere at elever henger opp julepynt de har laget selv eller på andre måter bidrar til pynting av juletreet
Advents-/juleløype med poster i kirkerommet
- En liknende metodikk som mange bruker i forbindelse med høytidsvandringer i barnehager kan også tas i bruk i forbindelse med skolegudstjenester
- Det kan gjerne være en kombinasjon av fortelling eller tablåer, oppgaver som elevene selv skal løse og andre aktiviteter (f.eks. lystenning eller pynting) underveis
- Når en stor gruppe elever skal bevege seg gruppevis mellom ulike stasjoner forutsetter det god planlegging og bemanning -se også tips til julevandring utenfor kirken under
Julekrybben som utgangspunkt for fortelling
- På skolegudstjenester med færre deltakere kan det være mulig å invitere elevene gruppevis frem til julekrybben og fortelle juleevangeliet ut fra figurene i krybben
- Dersom man har en stor julekrybbe som er plassert slik at det er godt synlig i rommet, kan slik formidling skje i plenum
Julespill eller tablåer
- Kanskje stab og frivillige kan ha et julespill (eller tablåer fra den kristne julefortellingen) for elevene?
- Her er det også mulig å tenke seg at elever eller lærere som deltar i gudstjenesten ønsker å øve inn et julespill, dramatisere en julesang eller bidra med andre kreative innslag
- Se eksempel på julespill (utarbeidet for små barn, men manuskriptet kan også brukes i småskolen)
- Se eksempel på sang med dramatisering
Julevandring utendørs
- Kirkens nærområde kan brukes som ramme for en vandring gjennom julefortellingen (f.eks. stasjoner med bilder/tablåer/gjenstander/fortelling)
- Julevandringen kan også inkludere noen symbolhandlinger som lystenning, skriving av juleønsker eller lapper til et "håpstre"
- Kanskje kan det være mulig å servere kakao eller ha en bålpanne man kan varme seg ved?
- En slik vandring kan gjennomføres klassevis før eller etter gudstjenesten
Relaterte ressurser
-
Rammer for skolegudstjenester
Hva sier Utdanningsdirektoratet om rammene for gjennomføring av skolegudstjenester? Hvordan påvirker den nye opplæringsloven samarbeidet med skolene?