Om dåpssamtalen

Dåpssamtalen er et svært viktig møtepunkt mellom den som skal døpes, familien og kirken, men hva snakker man egentlig om i denne samtalen?

• 26.11.2022 Kl. 09.00

• 55 minutter

• Kirkerådet

• 18.09.2023

• Sendt 26. november kl. 9.00.

I dette webinaret belyses dåpssamtalen fra ulike vinkler.

Du møter Hans Austnaberg i samtale med Cecilie Bakkene Pedersen. Hans Austnaberg er professor i praktisk teologi ved VID vitenskapelige høgskole og har forsket på dåpssamlingen. Austnaberg reflekterer over hva som egentlig skjer i dåpssamlingen og hvorfor.

Du møter Marita Bjørke Aadland, sokneprest i Slemmestad og Nærsnes menighet, som tar oss med inn i sine tanker om hvordan vi egentlig tar i mot dåpsfolk? Tar vi de på alvor? Kunne vi ha hatt en samtale før selve dåpssamtalen?

Biskop Solveig Fiske i Hamar samtaler med kirkefagsjef Kenneth Hansen om hvorfor vi trenger dåpssamtalen.

Stavanger bispedømmeråd presenterer et nytt opplegg for dåpssamtalen som tar utgangspunkt i dåpens symboler.

Hvilke ressurser for dåpssamtalen finnes? Kjetil Bondevik i Kirkerådet presenterer ressurser for kommunikasjon rundt dåp og dåpssamtalen.

Webinaret ledes av Cecilie Bakkene Pedersen, som er rådgiver for dåp og trosopplæring i Stavanger bispedømme. Høsten 2020 har hun en 30 prosent stilling som leder for dåpsprosjektet i Kirkerådet.

Lenker i ressursbanken:

Andre lenker nevnt i webinaret: