Salmens kontekster i samfunnet

• 18.09.2023

• Velkommen til webinar!

Se webinaret her: https://youtu.be/EDzeXXW1zOM

Hver gang en salme synges skapes den på ny. Sangen forteller samtidig om oss mennesker og salmens kontekstuelle tilblivelse. Og salmen kan samtidig skape en ny kontekst for menneskeheten. En salme er aldri og samtidig alltid den samme. Salmens kontekster har stor betydning, spesielt når vi synger.

Vår kirke utfordrer til nyskapning av salmer som i høyere grad integrerer det kontekstuelle og samtidige. Men en kontekstuell salme er ikke nødvendigvis en god salme. Salmen er ikke kun et speil for oss selv og vår egen tid. Den bør også ha egenskaper som åpner for en samtale med kristendommen i praksis, og med den treenige Gud. En antropologisk tekst er ingen salme, selv om den kan kontekstualiseres i en salmebok.

Salmebasegruppens leder Harald Hauge, sokneprest i Røros menighet, samtaler om dette temaet med Gro Bergrabb, festivaldirektør, Nordland Musikkfestuke og David Scott Hamnes, seniorrådgiver i Kirkerådet.

Den song som kvar kan kalla sin,
    som full av Herrens nåde skin
    og som kan syngjast gong på gong,
    det er den rette kyrkjesong.
    (Arve Brunvoll, 1978)