Spørsmål og svar om undervisningsrapportering

Spørsmål og svar om undervisningsrapportering

Fra og med 2025 skal undervisningsaktiviteter planlegges og rapporteres i Kirka vår.


  • Kirkerådet

  • 09.12.2024

  • 03.12.2025
  • Rapportering fra 2025

    Fra 2025 skal rapportering for undervisningsfeltet (tidligere trosopplæring) gjøres i Kirka vår. Logg deg inn på plan.kirken.no. Planverktøy for trosopplæring (PFT) er nå avsluttet, men aktiviteter derfra og teksten fra planen er importert til Kirka vår.

  • Hva er obligatorisk å rapportere?

    Undervisningsaktiviteter for målgruppen 0 til 18 år skal rapporteres også i 2025.  Det er færre felter som må fylles ut.

    På undervisningsfeltet for 2025 skal følgende   rapporteres:

    • antall aktiviteter planlagt (det vil si oppdatert aktivitetsliste i Kirka vår)
    • gjennomførte aktiviteter for målgruppe under 19 år (kryss av for gjennomført under «evaluering og rapportering»)
    • antall samlinger (Legges inn under «Planlegging»)
    • antall deltakere (Legges inn under «Evaluering og rapportering»)

     I tillegg til det som er obligatorisk å rapportere på, vil menigheten kunne legge inn andre data for gjennomførte aktiviteter.

    Rapportering på fire utvalgte aktiviteter

    Nasjonal statistikk har i flere år hentet ut tall for syv utvalgte tiltak for å se utvikling over tid. Disse er nå redusert til fire, og må markeres med en egen kategori i aktivitetsbeskrivelsen i Kirka vår:

    • fireårsbok eller annen aktivitet for fireåringer
    • aktivitet for seksåringer
    • tårnagenthelg eller tilsvarende
    • lys våken eller tilsvarende

    At gjennomføring av disse fire aktivitetene rapporteres, innebærer ikke at det er obligatorisk for hver menighet å gjennomføre alle disse. Kirkerådet ønsker likevel en fortsatt registrering når disse fire gjennomføres, for å ha nasjonale tall å vise til.

    Skole / kirke / barnehage-samarbeid

    Skole/kirke/barnehage-samarbeid er ikke del av obligatorisk rapportering i 2025. Dette skal som før rapporteres i SSB, men for deres egen del kan det være lurt å legge inn tall og tekst om dette i Kirka vår også.

  • Hva er nytt i Kirka vår?

    I Kirka vår har aktivitetene tre deler – en generell del, som er den samme for hvert år, en del kan endres fra år til år  og den tredje delen er evaluering og rapportering for hvert år.

    • I første del - "Beskrivelse" - ligger tittel, samarbeidssokn, ansvarlig, beskrivelse, kategori, vedlegg og tilknyttet satsing
    • I andre del - "Planlegging" - markerer du om aktiviteten skal gjennomføres i år, hvilke samarbeidssokn som gjennomfører dette året, målgruppe, antall samlinger og antall timer som er planlagt for dette året
    • I tredje del - "Evaluering" - rapporterer du antall deltakere dette året, og det er et fritekstfelt for å evaluere aktiviteter, for eksempel notere kommentar til oppslutning og deltakelse fra frivillige og ansatte etter endt gjennomføring

    Kan vi registrere antall timer?

    I tillegg til et fritekstfelt vil det være mulig å legge inn informasjon om antall tilbudte timer i aktivitetsbeskrivelsen hvis man ønsker det.  

    Fortsatt i utvikling

    Kirka vår er fortsatt i utvikling, og flere designmessige og funksjonelle utbedringer kommer fortløpende. Kom gjerne med innspill. 

  • Hva skjer med trosopplæringsplanen?

    Det lages ikke en egen plan for undervisning og læring som biskopen skal godkjenne.

    Tekstene fra "Mål, grunnlag, særpreg" og "Sentrale dimensjoner" er overført fra gammelt verktøy og er tilgjengelig i Kirka vår, menypunkt «Les og skriv ut plan» -> «Historikk», så de kan gjenbrukes i Kirka vår. Aktivitetene fra 2021-2025 er importert, og ligger klare i aktivitetslista.

  • Rapportering fra 2026

    Kirkemøtet har vedtatt at tilskuddsforvaltningen i Den norske kirke skal endres. Den nye tilskuddsforvaltningen vil ta utgangspunkt i hvordan lokalkirken skaper aktivitet for de tildelte midlene. Økonomirapporteringen, slik fellesrådene kjenner det til nå, faller da bort.

    Dette har også innvirkning på rapporteringen. Det vil være behov for å synligjøre aktivitetens omfang og innhold. Fra og med 1.1.2026 skal også rapportering på diakonifeltet skje i Kirka vårLes mer om hvordan du registrerer diakoniaktiviterer her.

    Informasjon om til enhver tid gjeldende rutiner vil gjøres tilgjengelig her i ressursbanken. Er du usikker – ta kontakt med ditt bispedømmekontor for veiledning.

  • Hvor kan jeg få mer informasjon?

    Du finner mye informasjon om hvordan du kan planlegge, evaluere og rapportere i verktøyet Kirka vår.

    Følg gjerne med på Ressursbanken for nyheter og veiledninger.

    Har du spørsmål og innspill om lokalt planarbeid, kan du ta kontakt med ditt lokale bispedømmekontor.

    Har du spørsmål til denne veiledningen eller har tekniske spørsmål? Send e-post til  kirkavar@kirken.no

    For andre spørsmål om Kirka vår, klikk her: Kirka vår - samlet plan for arbeidet i soknet

  • Carl-Fredrik Bommen
    Carl-Fredrik Bommen Produkteier for Kirka vår, avdeling for kirkefag Bispemøtet og Kirkerådet cb842@kirken.no Tlf: 97186529
  • Caroline Vesterberg
    Caroline Vesterberg Seniorrådgiver undervisning og læring, avdeling for kirkefag Bispemøtet og Kirkerådet cv888@kirken.no Tlf: 41 02 60 82