INTRO-MESSE

Gudstjeneste som kan tilpasses lokal grunnordning med forklaringer underveis for bruk med konfirmanter.

9-12, 13-15, 16-18, voksne/familie
    Kirkerådet m.fl.
    11.10.2021

På bakgrunn av vedtak fra Ungdommens kirkemøte 2019 har Kirkerådet utarbeidet denne liturgien som en innføring i gudstjenens oppbygging. Den er i utgangspunktet tenkt brukt i starten av konfirmasjonstiden.

Gudstjenestene som vi feirer i kirken er bygget av elementer fra en lang tradisjon. At mennesker samles for å vende seg til Gud med takk, glede og smerte, bønn og lovsang, går som en uavbrutt strøm gjennom kirkens historie, og noen av delene går helt tilbake til de første kristnes gudstjenester. Det er derfor ganske mange tråder som veves sammen, og vi sier og gjør ting som kan være litt annerledes enn hva vi ellers sier eller gjør i hverdagen.

Liturgien er utarbeidet av en arbeidsgruppe bestående av Katrine Jordheim Lind-Solstad og Ragna Dalen fra kirkerådet, samt Marita Sivertsen, Anders Møller-Stray og Hans-Olav Baden.

INTRO-MESSE liturgi (word)

INTRO-MESSE liturgi (PDF)