Excel Kirka Vår
På denne siden finner du forklaring på felter i Excel-skjema for tilganger til Kirka vår
-
Publisert
01.02.2024 -
Oppdatert
01.02.2024
-
Forklaring av felter i Excel-skjema
Brukernavn*
Brukernavn til kirkens fellesløsninger består av to bokstaver og tre tall (f.eks TE537). Dette har mange fått i forbindelse med tilgang til for eksempel Kirkens lokale skrivebord, trosopplæringsverktøy og intranett. Mange bruker det også som første del av e-postadressen sin.
Rådsmedlemmer uten brukernavn meldes inn via registreringsskjema (punkt 2) Kirkerådet vil da opprette et brukernavn og gi beskjed om dette. Det kan ta noen uker fra skjema sendes inn, til disse blir opprettet. Vurder gjerne hvem som trenger egen bruker - det er ikke sikkert alle har behov for å lese planen mellom rådsmøtene.
*i IDweb kalles feltet "kontonavn".
Organisasjonsnummer
Organisasjonsnummeret må enten være til det soknet som personen skal ha tilgang til, ELLER et fellesråd, dersom brukeren skal ha tilgang til alle soknene.
Skriv kun et org.nr. per linje i skjemaet. Hvis brukeren skal ha tilgang til flere, men ikke alle, sokn i et fellesråd, kan man skrive flere linjer.
Hvis brukeren skal ha forskjellige tilgangsnivå til forskjellige sokn i sitt fellesråd, må man skrive én linje for hvert sokn.
Tilgangsnivå
Hvert sokn/fellesråd har tre "tilgangsgrupper". Hvilken gruppe brukeren legges i, styrer hvilken tilgang de har i soknets plan.
Velg kun én gruppe pr bruker:
Tilgangsnivå "les" - Les-brukeren kan:
- logge seg inn i løsningen,
- lese all tekst som står på sidene, både det som skrives inn av brukerne og de faste tekster (NB: les- og skriv-brukeren har ikke tilgang til siden "administrasjon").
- laste ned dokumenter og ta ut utskrifter.
Tilgangsnivå "skriv" - Skriv-brukeren kan (i tillegg til rettighetene som les-brukeren har):
- skrive og slette tekster,
- laste opp og slette dokumenter og lenker,
- opprette, redigere og slette aktiviteter og opprette og godkjenne samarbeidsaktiviteter (fra andre sokn i prostiet).
Tilgangsnivå "admin" - Admin-brukeren kan (i tillegg til rettighetene som les- og skriv-brukeren har):
- opprette nye og slette eksisterende planer, og endre periode for eksisterende planer.
- endre språk mellom bokmål og nynorsk
- endre bilde og tekst i venstre boks på forsiden.
- se navn, brukernavn og tilgangsrolle for de som har tilgang til planverktøyet for dette soknet (på sokne- og fellesrådsnivå).
Admin-brukeren kan også be endringer for eksisterende Kirka vår-brukere (fra admin-siden) som deretter håndteres manuelt av Kirkerådet.
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet
Kirka vår legger grunnlaget for strategisk utvikling av menighetsarbeidet i Den norske kirke.
-
Sikringstiltak for kirkens felles Microsoft 365-område
Sikringstiltakene for kirkens Microsoft 365-område er justert for å øke brukervennligheten. Tiltakene gjelder for alle som har en @kirken.no/@kyrkja.no-bruker eller gjestebruker på kirkens Microsoft 365-område, og innføres i løpet av januar og februar 2024. Du vil ikke merke noe til tiltakene hvis du jobber på en pc med Kirkens lokale skrivebord (KLS). På pc-er uten KLS må du bruke nettleseren når du jobber med dokumenter på kirkens felles Microsoft 365-område levert av Kirkepartner. Som medarbeider i kirken er du ansvarlig for å jobbe innenfor rammene av de nye sikringstiltakene.
-
ANSORG Brukerveiledning
På denne siden vil du i løpet av april og mai 2024 finne oppdaterte veiledninger til hvordan du kan kontrollere og redigere ansattopplysninger i ansatt- og organisasjonsregisteret (ANSORG). Alle enheter må logge inn i registeret for å oppdaterer opplysninger.
-
Kirkens lokale skrivebord
Kirkens lokale skrivebord er en felles arbeidsflate som samler kirkens ansatte. Løsningen gjør at ansatte trygt og enkelt får tilgang til flere av kirkens digitale fellesløsninger – både de vi har i dag, og de som kommer i fremtiden.
-
Verktøy for nyhetsbrev
Send ut nyhetsbrev til ansatte, frivillige eller medlemmer