Excel Kirka Vår

På denne siden finner du forklaring på felter i Excel-skjema for tilganger til Kirka vår

01.02.2024
    01.02.2024
  • Forklaring av felter i Excel-skjema

Brukernavn*

Brukernavn til kirkens fellesløsninger består av to bokstaver og tre tall (f.eks TE537). Dette har mange fått i forbindelse med tilgang til for eksempel Kirkens lokale skrivebord, trosopplæringsverktøy og intranett. Mange bruker det også som første del av e-postadressen sin.

Rådsmedlemmer uten brukernavn meldes inn via registreringsskjema (punkt 2) Kirkerådet vil da opprette et brukernavn og gi beskjed om dette. Det kan ta noen uker fra skjema sendes inn, til disse blir opprettet. Vurder gjerne hvem som trenger egen bruker - det er ikke sikkert alle har behov for å lese planen mellom rådsmøtene.

*i IDweb kalles feltet "kontonavn".

Organisasjonsnummer

Organisasjonsnummeret må enten være til det soknet som personen skal ha tilgang til, ELLER et fellesråd, dersom brukeren skal ha tilgang til alle soknene.

Skriv kun et org.nr. per linje i skjemaet. Hvis brukeren skal ha tilgang til flere, men ikke alle, sokn i et fellesråd, kan man skrive flere linjer.

Hvis brukeren skal ha forskjellige tilgangsnivå til forskjellige sokn i sitt fellesråd, må man skrive én linje for hvert sokn.

Tilgangsnivå

Hvert sokn/fellesråd har tre "tilgangsgrupper". Hvilken gruppe brukeren legges i, styrer hvilken tilgang de har i soknets plan.

Velg kun én gruppe pr bruker:

Tilgangsnivå "les" - Les-brukeren kan:

• logge seg inn i løsningen,
    • lese all tekst som står på sidene, både det som skrives inn av brukerne og de faste tekster (NB: les- og skriv-brukeren har ikke tilgang til siden "administrasjon").
    • laste ned dokumenter og ta ut utskrifter.

Tilgangsnivå "skriv" - Skriv-brukeren kan (i tillegg til rettighetene som les-brukeren har):

• skrive og slette tekster,
    • laste opp og slette dokumenter og lenker,
    • opprette, redigere og slette aktiviteter og opprette og godkjenne samarbeidsaktiviteter (fra andre sokn i prostiet).

Tilgangsnivå "admin" - Admin-brukeren kan (i tillegg til rettighetene som les- og skriv-brukeren har):

• opprette nye og slette eksisterende planer, og endre periode for eksisterende planer.
    • endre språk mellom bokmål og nynorsk
    • endre bilde og tekst i venstre boks på forsiden.
    • se navn, brukernavn og tilgangsrolle for de som har tilgang til planverktøyet for dette soknet (på sokne- og fellesrådsnivå).

Admin-brukeren kan også be endringer for eksisterende Kirka vår-brukere (fra admin-siden) som deretter håndteres manuelt av Kirkerådet.