Oppretting og administrering av brukere i medlemsregisteret

På denne siden finner du informasjon om hvordan brukertilganger til medlemsregisteret opprettes og administreres.

14.02.2024
    16.02.2024

Brukertilganger for saksbehandlere, prester, kateketer o.l.

Oppretting og administrering av brukere på fellesrådsnivå og soknenivå er i utgangspunktet kirkevergens ansvar. Dette fordi kirkevergen er lokal behandlingsansvarlig. Med mindre det foreligger spesielle grunner til det, vil derfor medlemsregisterets brukerstøtte ikke opprette ordinære brukertilganger som lesetilgang, valgbehandler og saksbehandler. Dette må gjøres av kirkevergen eller den kirkevergen delegerer dette til.

Oppretting av lokal administrator

Det er mest effektivt at også rollen som lokal administrator i størst mulig grad administreres lokalt. Dersom det er mulig, bør det være to i et fellesråd som har administratortilgang. Dette er mindre sårbart, og det gjør ting enklere når det er bytte av kirkeverge.

Hvis ingen i et fellesråd har gyldig rolle som lokal administrator, må medlemsregisterets brukerstøtte kontaktes. Brukerstøtte vil da opprette administratortilgang for en kort periode for den aktuelle personen, men ikke uten at det foreligger tilstrekkelig dokumentasjon. I de fleste tilfeller vil det være snakk om en nytilsatt kirkeverge. En kopi av arbeidsavtale (gjerne med sladding av opplysninger som er irrelevante for medlemsregistertilgangen) må da sendes på sikker måte. Løsningen eDialog skal benyttes for dem som ikke bruker Kirkens lokale skrivebord. Det er viktig at den nye lokale administratoren passer på å forlenge sin brukerrolle før den utløper, og eventuelt oppretter en stedfortreder.

• Anders Backer-Grøndahl Eide
    Anders Backer-Grøndahl Eide Produkteier medlemsregisteret ae346@kirken.no