Oppretting og administrering av brukere i medlemsregisteret
På denne siden finner du informasjon om hvordan brukertilganger til medlemsregisteret opprettes og administreres.
-
Publisert
14.02.2024 -
Oppdatert
16.02.2024
-
Beskrivelse
Brukertilganger for saksbehandlere, prester, kateketer o.l.
Oppretting og administrering av brukere på fellesrådsnivå og soknenivå er i utgangspunktet kirkevergens ansvar. Dette fordi kirkevergen er lokal behandlingsansvarlig. Med mindre det foreligger spesielle grunner til det, vil derfor medlemsregisterets brukerstøtte ikke opprette ordinære brukertilganger som lesetilgang, valgbehandler og saksbehandler. Dette må gjøres av kirkevergen eller den kirkevergen delegerer dette til.
Oppretting av lokal administrator
Det er mest effektivt at også rollen som lokal administrator i størst mulig grad administreres lokalt. Dersom det er mulig, bør det være to i et fellesråd som har administratortilgang. Dette er mindre sårbart, og det gjør ting enklere når det er bytte av kirkeverge.
Hvis ingen i et fellesråd har gyldig rolle som lokal administrator, må medlemsregisterets brukerstøtte kontaktes. Brukerstøtte vil da opprette administratortilgang for en kort periode for den aktuelle personen, men ikke uten at det foreligger tilstrekkelig dokumentasjon. I de fleste tilfeller vil det være snakk om en nytilsatt kirkeverge. En kopi av arbeidsavtale (gjerne med sladding av opplysninger som er irrelevante for medlemsregistertilgangen) må da sendes på sikker måte. Løsningen eDialog skal benyttes for dem som ikke bruker Kirkens lokale skrivebord. Det er viktig at den nye lokale administratoren passer på å forlenge sin brukerrolle før den utløper, og eventuelt oppretter en stedfortreder.
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Medlemsregisteret
Alle kirkens medlemmer, kirkelige handlinger og valgdata samlet trygt på ett sted.
-
Planverktøy for trosopplæring
Planverktøy for trosopplæring brukes av menigheter i Den norske kirke til å lage, utvikle og rapportere sine lokale planer
-
Medlemsregisteret - Årsskifte
Rutiner og frister knyttet til årsskifte for deg som jobber med medlemmer, kirkelige handlinger eller givertjeneste.
-
Alle kan ta kurs i personvern
Du som er ansatte eller frivillig i Den norske kirke kan ta kurs om hvordan kirkens personopplysninger skal behandles. Sju kursdeler er tilgjengelige. Hver kursdel tar ti minutter og de kan tas hver for seg.
-
Intranett
På kirkens intranett finner du nyheter, snarveier til digitale verktøy og administrativ informasjon for ansatte i rettssubjektet Den norske kirke (f.eks. prester og proster). Kirkens intranett gir også fellesråd mulighet for å legge ut nyheter, ofte brukte snarveier og oppslagsinformasjon til sine ansatte.