Oppretting og administrering av brukere i medlemsregisteret
På denne siden finner du informasjon om hvordan brukertilganger til medlemsregisteret opprettes og administreres.
-
Publisert
14.02.2024 -
Oppdatert
13.09.2024
-
Beskrivelse
Brukertilganger for saksbehandlere, prester, kateketer o.l.
Oppretting og administrering av brukere på fellesrådsnivå og soknenivå er i utgangspunktet kirkevergens ansvar. Dette fordi kirkevergen er lokal behandlingsansvarlig. Med mindre det foreligger spesielle grunner til det, vil derfor medlemsregisterets brukerstøtte ikke opprette ordinære brukertilganger som lesetilgang, valgbehandler og saksbehandler. Dette må gjøres av kirkevergen eller den kirkevergen delegerer dette til.
Oppretting av lokal administrator
Det er mest effektivt at også rollen som lokal administrator i størst mulig grad administreres lokalt. Dersom det er mulig, bør det være to i et fellesråd som har administratortilgang. Dette er mindre sårbart, og det gjør ting enklere når det er bytte av kirkeverge.
Hvis ingen i et fellesråd har gyldig rolle som lokal administrator, må medlemsregisterets brukerstøtte kontaktes. Brukerstøtte vil da opprette administratortilgang for en kort periode for den aktuelle personen, men ikke uten at det foreligger tilstrekkelig dokumentasjon. I de fleste tilfeller vil det være snakk om en nytilsatt kirkeverge. En kopi av arbeidsavtale (gjerne med sladding av opplysninger som er irrelevante for medlemsregistertilgangen) må da sendes på sikker måte. Løsningen eDialog skal benyttes for dem som ikke bruker Kirkens lokale skrivebord. Det er viktig at den nye lokale administratoren passer på å forlenge sin brukerrolle før den utløper, og eventuelt oppretter en stedfortreder.
-
Veiledningsvideo - opprette brukere i medlemsregisteret
-
Kvikkguider - brukeradministrasjon
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Brukertilgang og innlogging - medlemsregisteret
På denne siden finner du informasjon om hvordan du får tilgang til medlemsregisteret og hvordan du logger deg på.
-
Medlemsregisteret
Alle kirkens medlemmer, kirkelige handlinger og valgdata samlet trygt på ett sted.
-
Arbeid med medlemmer og andre personer i medlemsregisteret
På denne siden finner du veiledning og hjelp knyttet til arbeid med medlemmer og andre personer registrert i medlemsregisteret. Det er veiledning til søk etter personer, føring av inn- og utmeldinger, korreksjon av medlemskapsstatus samt behandling av trosopplæringsabonnenter. Disse veiledningene lå tidligere inne i medlemsregisterets applikasjon, men de er nå flyttet over til Ressursbanken slik at de blir mer tilgjengelige.
-
Planverktøy for trosopplæring
Planverktøy for trosopplæring brukes av menigheter i Den norske kirke til å lage, utvikle og rapportere sine lokale planer
-
Registrering av kirkelige handlinger
På denne siden finner du veiledning og hjelp knyttet til føring av kirkelige handlinger i medlemsregisteret. Disse veiledningene lå tidligere inne i medlemsregisterets applikasjon, men de er nå flyttet over til Ressursbanken slik at de blir mer tilgjengelige.