Merkedager - globale, diakonale og misjonale

Her samles stoff, og lenker til stoff, som gir hjelp til å markere globale, diakonale og misjonale dager og arrangementer.

• Varighet
    Hele 2023
    Kirkerådet
    13.10.2022
    08.11.2023

Oversikt over spesielle merkedager og arrangementer i året

Kirkeåret inneholder en rekke dager og høytider som markeres i menigheten. I oversikten under finner du ressurser til flere av disse.

Merkedager 2023

Her finner du oversikt over merkedagene for 2023, med lenker, på bokmål og nynorsk

Merkedager 2024

Her finner du oversikt over merkedagene for 2024, med lenker, på bokmål og nynorsk

Ressurser

I rekkefølge etter rekkefølge i kalenderåret.

Åpenbaringstiden

• Når: Nyttår til faste, kan knyttes til Kristi himmelfart og pinse
    • Hvorfor: Den norske kirkes offisielle misjonstid.
      Åpenbaringstiden er tiden i kirkeåret som er knyttet til tekster som viser ulike sider ved Jesus. I vår kirke er det vanlig å knytte denne tiden til temaet misjon. Misjon tematiseres i denne perioden gjennom forkynnelse, gudstjeneste, ulike arrangement og styrking av «Menighetens misjonsavtale».

Økumenisk bønnemateriell

• Når: Gjennom hele året, men marker gjerne særlig bønnebuka for kristen enhet tredje uka i januar.
    • Hvorfor: Den norske kirke er en del av Jesu Kristi kirke på jord. I samarbeid og solidaritet med kirker over hele verden, er vi kalt til å be for hverandre, for kristen enhet og for dem som lider nød.
      Norges Kristne Råd er en paraplyorganisasjon for kirkesamfunnene i Norge. Hvert år legger de ut stoff til å markere den internasjonale Bønneuka for kristen enhet. De deler også bønner for og fra land og kirker i hele verden, nye hver uke.

Samefolkets dag

• Når: 6. februar.
    • Hvorfor: I Den norske kirke er det et mål at samenes nasjonaldag markeres i alle menigheter, både i gudstjenesten og i trosopplæringen.
      Samenes nasjonaldag er felles for alle samer i Russland, Finland, Sverige og Norge. Den norske kirke feirer også samisk nasjonaldag og står sammen med den verdensvide kirke i arbeidet med å løfte urfolks verdighet, livsvilkår og rettigheter. Dette er motivert i kirkens tros- og verdigrunnlag.

Fastetiden og fasteaksjonen

• Når: Fastetiden er i år fra 22. februar til 6. april. Fasteaksjonen 2023 er 26.-28. mars.
    • Hvorfor: Kirkens Nødhjelp tilrettelegger for en faste hvor diakonien kommer tydelig til uttrykk og praksis i menighetene. Kirkens Nødhjelps fasteaksjon markeres primært søndag til tirsdag før palmesøndag. I fasteaksjonen samler vi inn penger til rent vann. Ingen barn skal måtte drikke skittent vann. Likevel må 785 millioner mennesker det hver dag. La oss bidra til en mer rettferdig verden sammen. Forandre. For andre.
    • Ressurser:

Sammen som kirke i hele verden-aksjonen

Skaperverkets dag

• Når: Knyttes gjerne til FNs miljødag 5. juni, høsttakkefest eller diakoniens dag, ellers er dato valgfri.
    • Hvorfor: Vi vet at jorden er truet. Klimakrisen som rammer vår klode truer vår eksistens, ødelegger jordens mangfold og skaper store globale forskjeller mellom mennesker. Både lokalt og globalt skal kirken gi håp og mot.

Kirkeuka for fred i Palestina og Israel

• Når: Vanligvis søndag-søndag i tilknytning til FNs fredsdag 21. september.
    • Hvorfor: Et kirkelig initiativ for å bidra til en fredelig løsning i konflikten mellom israelere og palestinere.
      På oppfordring fra kirker i Det hellige land og Kirkenes verdensråd, inviteres menigheter over hele verden til å delta i en internasjonal bønne- og solidraritetsuke i september. Hvert år oppdateres nettsiden med tematisk stoff, inspirasjon til gudstjeneste og arrangement, samt informasjon om hvordan man søke om støtte til lokale tiltak og få besøk av ressurspersoner.

TV-aksjonen

Søndag for de forfulgte

• Når: Andre søndagen i november eller når det passer. Kan også kombineres med Global uke.
    • Hvorfor: Vi viser solidaritet med dem som lider for sin tro.
    • Ressurser:

Global uke mot moderne slaveri

Adventstid og jul

• Når:  Fra 1. søndag i advent til nyttårsaften. Første søndag i advent i 2023 er 3. desember.
    • Hvorfor: Adventstiden preges av forberedelse til julens budskap om Gud som kommer som et barn.

• Bilder og maler

Bruk Den norske kirkes bildearkiv og malverktøy for å markere merkedager

I design.kirken.no kan du finne profilelementer, bilder og maler som kan brukes fritt i Den norske kirke. → Klikk her for å komme til design.kirken.no.

I bildearkivet finner du hundrevis av bilder av kirkelige handlinger, høytider, diakoni, frivillighet, gudstjenester og mye mer fra Den norske kirke. Alle bildene har gyldig samtykke for bruk i Den norske kirke → Direktelenke til bildearkivet her (krever innlogging)

På design.kirken.no finner du også maler til trykk, digitale flater og administrasjon. Her finnes et eget malverktøy hvor du enkelt kan designe plakater, brosjyrer og bilder til poster i sosiale medier rett i nettleseren. Du finner også nedlastbare maler til både avanserte InDesign-filer og enkle Word/Powerpoint-maler → Direktelenke til maler her (nedlastbare maler tilgjengelig uten innlogging, logg inn for å bruke malverktøy)

Slik logger du inn på design.kirken.no

Logg inn her. Trykk på den røde knappen om du har @kirken.no/@kyrkja.no-e-post. Trykk på Trykk her for å logge inn med en annen e-post om din e-postadresse ikke slutter på @kirken.no/@kyrkja.no.

• Gamle oversikter

Plakat med oversikt over merkedager 2022

I dette oppslaget finner du en oversikt over årets globale, diakonale og misjonale, heng det opp på kontoret, eller bruk det digitalt, med trykkbare lenker.