Kirken logo
Kampanjer og plan for synlighet

Foto fra Os kirke. Foto: Den norske kirke/Ole Henrik Kongsvik

Kampanjer og plan for synlighet

Her finner du Den norske kirkes plan for kampanjer og synlighet. 2025 byr på fire store, felleskampanjer for alle. Året byr også på mange gode, valgfrie muligheter for å skape oppmerksomhet sammen. Finn oversikt her.

  • Varighet
    Hele året, oppdateres
  • Laget av
    Kirkerådet
  • Publisert
    13.10.2023
  • Oppdatert
    17.01.2025
  • Beskrivelser

    Ressursens innhold

    Kampanjearbeidet beskrevet i denne ressursen beskriver nasjonalt arbeid med annonser bestilt av Kirkerådets sekretariat.

    • Om kirkens kampanjearbeid og målgrupper
    • Nasjonal kampanjeoversikt 
    • Materiell til fri bruk
    • Forslag til måter å benytte seg av kampanjearbeidet lokalt

    Klikk deg rundt i sidemenyen for å finne informasjonen du leter etter.

  • Kampanjer og perioder for synlighet 2025

    Her finner du planen for kampanjer og synlighet fra Den norske kirke i 2025. Kampanjene i denne oversikten er i tillegg til eventuelle regionale, lokale og interne kampanjer. Hjulet skal være oppdatert senest to måneder før, slik at en vet hva som kommer. 

    Åpne årshjulet her

    Finn årshjulet for 2025 med oversikt over prioriterte felleskampanjer og forslag til synlighetstemaer her. Trykk på hvert tema for å lese mer om innhold og tidsperiode.

    Ønsker du årshjulet med oversikt over viktige nasjonale kirkelige møter, Arendalsuka og Olavsfest? Trykk her.

    Nyhet! Dette betyr de ulike fargene 

    Den norske kirke har i flere år publisert kampanjeplan på ressursbanken. Det er gjort noen viktige endringer i 2025:

    • Fire prioriterte felleskampanjer (markert i mørkegrønt). Dette er kampanjer som alle menigheter, fellesråd, bispedømmer og nasjonalt nivå bør prioritere å stå sammen om. Sammen utgjør vi en enorm kraft til å nå ut bredt. Noter disse datoene i kalenderen.
    • Flere valgfrie synlighetstemaer (markert i lysegrønt). Dette er ført opp på listen som gode muligheter for å skape synlighet sammen. Periodene vil bli markert i nasjonale kanaler. Se hvilke av disse som er relevant for din menighet/fellesråd.
    • To helhetlige fokus. Innerst i årshjulet ligger to temaer som strekker seg over hele året. Merk deg temaene og reflekter over hva det vil si for dere.
  • Om kampanjearbeidet

    Hva er en kampanje?

    For Kirkerådet er en kampanje en større og samordnet kommunikasjonssatsing i flere kanaler der målet er:

    spre informasjon til befolkningen og stimulere befolkningen til deltakelse i kirkelige aktiviteter.

    Hvorfor opererer kirken med målgrupper?

     Selv om alle er velkomne til kirken og til kirkelige handlinger, er det ikke et alternativ å kommunisere med "alle" samtidig gjennom slike kampanjer. Dette vil være dyrt og svært lite treffsikkert derfor velges målgrupper for de gitte kampanjene.

    Målgrupper må operasjonaliseres for å nå mennesker effektivt i sosiale medier. Selv om en alltid bør definere målgruppe ut ifra en spesifikk kanal eller et kommunikasjonsbehov, kan en si noe generelt om strategiske valg av målgrupper i de aller fleste av Den norske kirkes sosiale medier.

    En målgruppe kan velges ut fra ulike kriterier, f.eks. aldersspenn, kjønn og bosted. Kampanjens språk og innretning må tilpasses denne målgruppens virkelighet, interesser og hvor vi lettest kommer i kontakt med dem. Denne kunnskapen henter kirken nasjonalt blant annet fra egen medlemsundersøkelse og andre undersøkelser som gjøres av ulike meningsmålere.

    Huskeliste for målgruppeoptimalisering

    • Ikke forutsett inngående kunnskap om kirkens historie, organisering eller bibel.
    • Knytt kirkens budskap til aktualiteter i samfunnet og menneskers hverdag.
    • Hekt budskap på allmenne erfaringer og følelser, som sorg, håp, glede.
    • Spill på tilhørighet, forsøker å engasjere, inspirere og inkludere.

    Hva med kirkens budskap?

    Kampanjene har alltid som mål å kommunisere kirkens budskap – ved å engasjere til kirkelige handlinger eller spre informasjon om kirkens tilbud.

    Tilpasningen av budskapet ikke gå på akkord med kirkens teologiske grunnlag. Denne balansen må Den norske kirke klare, uten å bli for opptatt av egne preferanser. Med andre ord må ikke kirken bli for avsenderorientert.

    De to viktigste rettesnorene i Kirkerådets kampanjearbeid er:

    Budskapet må kalibreres slik at det oppfattes på ønsket måte av målgruppen.

    Budskapet må være i tråd med kirkens teologiske grunnlag.

  • Materiell til fri bruk

    Materiell til fri bruk

    Materiellet ligger tilgjengelig i ressursbanken, og kan brukes i deres kanaler. Søk på tiltakets navn, f.eks. "Påske" eller "Rekruttering". 

    Det finnes også generelle bilder og maler til digitale og trykte flater på design.kirken.no som kan brukes i annonsering. → Gå til design.kirken.no.

  • Lokalt kampanjearbeid

    Hvordan bruke kampanjene til å sammen skape økt oppmerksomhet om kirkens tilbud

    Gjennom året sørger Kirkerådet for en rekke kampanjer som søker nasjonal oppmerksomhet fra ulike målgrupper i befolkningen. Bispedømmer, fellesråd og menigheter kan med ulike grep få bruk for den nasjonale synligheten.

    Menigheter og fellesråds arbeid å benytte seg av nasjonal synlighet

    Lokale kampanjer og annonser kan gjerne bygge på de nasjonale kampanjene på ulike måter:

    • Materiellet ligger tilgjengelig i ressursbanken, og kan brukes i deres kanaler. Søk på tiltakets navn, f.eks. "Påske" eller "Rekruttering". 

    • Det finnes også generelle bilder og maler til digitale og trykte flater på design.kirken.no som kan brukes i annonsering.
      → Gå til design.kirken.no.

    • Annonser om kirkelige handlinger forsøker å spre oppmerksomhet og engasjement til å benytte kirkens seremonier. Pass på at det er enkelt å bestille hver enkelt kirkelig handling på deres nettside.

    • Annonser om høytider forsøker å spre oppmerksomhet og engasjement til å besøke kirkens arrangementer i høytiden. Pass på at menighetens arrangementer er tilgjengelig på skjerikirken.
      → Les mer om hvordan bruke skjerikirken.

    Bispedømmenes kampanjearbeid

    Flere bispedømmer kjører egne kampanjer, knyttet til regionale satsninger eller som bygger på de nasjonale kampanjene. Kontakt ditt bispedømme for å høre om det gjøres noen kampanjer i ditt bispedømme.

     

  • Hvordan annonser i sosiale medier ser ut

    Hvordan ser kampanjene ut?

    Annonsene ser ulike ut, basert på hvilken plattform som velges. Plattformer kan være f.eks. Facebook og Instagram, Snapchat, TikTok, lyd i podkaster eller i magasiner.

    Oftest velges annonser i Facebook, Instagram og Snapchat for bredest oppmerksomhet i hele befolkningen.

    Eksempel på hvordan kampanjer kan se ut

    image015dp.png

    Hva er en kampanje i Google/YouTube?

    Den norske kirke annonserer kontinuerlig på områder som dåp, bryllup og konfirmasjon på Google og YouTube. Dette kalles always on. I søk vil vi derfor dukke opp høyt i perioder også utenfor definerte kampanjeperioder. Disse annonsene er aktive gjennom hele året.

    Denne annonseringen fungerer slik at hvis en googler konfirmasjon legger vi en del penger i at resultatene som kommer opp skal være eid av Den norske kirke. Andre organisasjoner kan gjøre det samme. Derfor kommer ikke alltid vårt innhold opp på topp, men ofte.

    Hvem som får opp hvilke resultater er sammensatt av flere ting, så noen ganger vil du få kirken på topp, andre ganger andre organisasjoner eller tilbydere av tjenester.

    Eksempel på hvordan kampanjer ser ut på Google

    image5vl5b.png

Kontaktpersoner