Ledelsesdynamikker i kristne ungdomsarbeid

30.10.2023

Ledelsesdynamikker

Utviklet med støtte fra Størst av alt - Trusopplæring i Den norske kyrkja

I forskningsprosjektet Ledelsesdynamikker i kristent ungdomsarbeid og trosopplæring har forskerne Bård Eirik Hallesby Norheim og Knut Tveitereid ved NLA Høgskolen undersøkt tre svært ulike ungdomsarbeid i Den norske kirke, som hver på sin måte har vært vitale og tilsynelatende velfungerende over tid.

Etter tre år med feltbesøk på ulike typer ledersamlinger og analyser av materialet har de funnet fram til to typer ledelsesdynamikker som framstår særlig avgjørende for at et ungdomsarbeid skal "lykkes": ildsjeldynamikker og ildsteddynamikker.

• Ildsjeldynamikkker er alle krefter som trekker ungdomsarbeidet videre, utover og til nye steder.
    • Ildsteddynamikker er alle krefter som holder ungdomsarbeidet samlet, som varmer, som inkluderer

I de to filmene under får du en presentasjon av prosjektet og av hvordan ulike ledelsesdynamikker kan bidra til å skape et velfungerende ungdomsarbeid.

Filmen kan vises i Vimeo og lastes ned på denne siden.

Filmen kan vises i Vimeo og lastes ned på denne siden.