Kjønn, seksualitet og etikk

Foto: Torstein Kiserud

Kjønn, seksualitet og etikk

Undervisningsopplegg om kjønn og seksualitet, etiske ideer og leveregler, utviklet til bruk på 10. trinn.

13-15, 16-18
  • Varighet
    2-4 t.
    Borg bispedømme, Dialogsenter Østfold, Håpets katedral og IKO
    28.06.2024
    28.06.2024

Innhold og målgruppe

Undervisningsopplegget "Dialogfilm i skolen -om kjønn, seksualitet, etiske ideer og leveregler' består av to filmer samt et lærerveiledningshefte med med undervisningsopplegg og oppgaver.

Opplegget er utarbeidet for ungdomsskolen, men filmene egner seg også godt for elever på videregående skole.

Undervisningstilbud knyttet til dette opplegget kan inngå i skole/kirke-samarbeid, hvor skolens læreplan legger rammene for undervisningen.

Hvem står bak?

De som står bak prosjektet er Borg bispedømme, Dialogsenter Østfold, Håpets katedrag og IKO -kirkelig pedagogisk senter. Undervisningsopplegget er utviklet med støtte fra Barne- og familiedepartementet.

Les mer om prosjektet på IKO sine nettsider.

Lærerveiledning

Lærerveiledningen for undervisningsopplegget gir mer informasjon om bakgrunnen for prosjektet, hva som er aktuelle læreplanmål for 10. trinn og hvordan man kan gjennomføre ulike opplegg med utgangspunkt i filmressursene.

Se lærerveiledningen i PDF-format

Videoer

De to videoene som er laget er tekstet og lagt ut i Vimeo. I videoene møter man representanter for flere ulike trossamfunn. Filmen om kjønn og seksualitet varer ca. 45 minutter, mens filmen etiske ideer og leveregler er ca. 40 minutter lang.

Se video om kjønn og seksualitet

Se video om etiske ideer og leveregler