
(Foto: Torstein Kiserud/Den norske kirke)
Alt du trenger å vite om tilskuddsforvaltning
Overordnede føringer for ny tilskuddsforvaltning ble vedtatt av Kirkemøtet 2024. Mange lurer på hva det betyr for deres lokale arbeid. Her vil du finne svar på det du trenger å vite.
-
Kirkerådet -
08.12.2025 -
08.12.2025
-
Ofte stilte spørsmål
1. Hva er tilskuddsordningen kort oppsummert?
- Ny tilskuddsordning omfatter rettssubjektet Den norske kirkes tilskudd for kirkemusikk i domkirkene, diakoni og undervisning (tidligere fordelt på katekettilskudd og trosopplæring).
- Ny tilskuddsordning trer i kraft 1. januar 2026.
- Den største endringen for soknene er at planlegging og rapportering av aktiviteter skal skje i verktøyet Kirka vår. Fristen for å legge inn planlagte aktiviteter for 2026 er 31. januar 2026.
- Eksisterende stillinger skal ivaretas. Deler av tilskuddet blir avsatt til å stimulere til at ansatte kvalifiserer seg for vigsling og at kirkelig fellesråd tilsetter vigslede.
2. Hvordan blir tilskuddene beregnet?
Tilskuddene videreføres fra 2025 til 2026. Det handler nå om å legge inn aktiviteter i Kirka vår og synliggjøre arbeidet lokalt, så handler det i neste omgang om å snakke om hvordan man kan videreutvikle dette arbeidet. Bispedømmenivået kjenner lokalkirken og de ulike forutsetningene for arbeid på hvert sted, og bruker sitt gode skjønn i vurderingen av arbeidet som skjer lokalt.
3. Hva betyr det at tilskuddet tildeles til aktivitet?
Fra og med 2026 endres bispedømmerådets oppfølging av tilskuddet. I tråd med aktivitetsmodellen vil bispedømmerådet ha fokus på at det skapes aktivitet for tilskuddet.
Det betyr blant annet at dersom det er vakanse i en kateket- eller diakonstilling, trekkes ikke lenger tilskuddet automatisk tilbake. Fellesrådet har fortsatt et ansvar og en frihet til å skape aktivitet for tilskuddet. Tildelingen til aktivitet innebærer samtidig ikke en detaljregulering av tilskudd utfra hvor mange timer aktivitet man har skapt.
4. Vil menigheten miste tilskuddet fra ett år til neste år hvis den gjennomfører noen færre aktiviteter, for eksempel legger ned en klubb, et kor eller et breddetiltak/aktivitet?
Nei. Forvaltningen av tilskuddet er lagt til bispedømmerådet da det er bispedømmeråd som kjenner menighetene i bispedømmet. I oppfølgingen av tilskuddet gjennom tilskuddssamtaler mellom bispedømmerådet og fellesrådet vil det være fokus på hvordan arbeidet kan utvikles videre. Bispedømmerådet vil måtte ta hensyn til en rekke faktorer som påvirker hvordan arbeidet kan utføres i hvert fellesråd.
En eventuell regulering av tilskuddet til det enkelte fellesråd skal skje etter gode prosesser mellom bispedømmerådet og fellesrådet. Det er krav om skriftlig tilbakemelding til fellesrådet etter to årssamtaler dersom tilskuddet skal kunne justeres, og bispedømmerådet skal følge opp fellesråd som får skriftlig tilbakemelding med veiledning.
5. Får vi mer midler hvis vi planlegger flere aktiviteter?
Nei. Tilskudd til det enkelte fellesråd er i stor grad videreført fra 2025 (se neste spørsmål). Så vil den videre oppfølgingen fra bispedømmerådet handle om hvordan arbeidet lokalt kan videreutvikles, hvor det vil være ulike forutsetninger fra sted til sted.
6. Kan fellesrådet forvente samme tilskuddsbeløp i 2025 og 2026?
- I Kirkerådets fordeling av midlene mellom bispedømmene brukes samme fordelingsnøkkel som tidligere. I tilskuddene er det generelt en økning på 3,5 % utfra pris- og lønnsvekst.
- Bispedømmerådet har for første gang anledning til å avsette totalt 2 % til strategiske satsinger og 1 % til fagsamlinger for ansatte. Bispedømmerådene gjør vedtak om dette i sin behandling av budsjett for 2026.
- Det resterende fordeles mellom fellesrådene, og det legges opp til samme fordeling som i 2025
7. Hva gjør vi hvis vi ikke klarer å fylle stillinger som er finansiert av tilskuddet fra bispedømmerådet?
Fellesrådet har ansvar for å bruke midlene til å skape aktivitet. Dersom stillinger er vakante, har fellesrådet ansvar for å skape aktivitet med andre virkemidler. Fellesrådet kan akkumulere inntil 50 % av ett års tilskudd, det øvrige betales tilbake til bispedømmerådet.
8. Kan ansatte som finansieres av tilskudd til undervisning og læring (tidligere trosopplæring) være med på kirke-skole samarbeid eller konfirmantleir?
Menigheten er fremdeles forpliktet til å gjennomføre systematisk og sammenhengende undervisning for alle innenfor fellesrådsområdet i alderen 0-18 år. Godkjente lokale planer for undervisning og læring (tidligere trosopplæring) i fellesrådsområdet skal være førende for anvendelsen av tilskuddet. Man kan derfor ikke redusere breddearbeidet for 0-18 for å satse kun på én målgruppe. Utover dette vurderes det lokalt hvordan ansattressurser benyttes til ulike typer arbeid. I tråd med Plan for kirkelig undervisning og læring – overordnet del, vurderer man nå lokalt fritt hvordan man bruker ressursene på breddetiltak, kontinuerlig barne- og ungdomsarbeid og kirke-skole-samarbeid.
9. Hvordan får fellesrådet lønnstilskudd fra Kirkerådet?
Alle fellesråd som med tilskudd fra bispedømmerådet har tilsatt vigslet kateket eller vigslet diakon, får lønnstilskudd fra Kirkerådet. For å få lønnstilskudd, må fellesrådet registrere søknad om dette i søknadsskjema som sendes i brev til det enkelte fellesråd i desember 2025. Tilskuddet gis til de fellesråd som per 1.1.2026 har tilsatt vigslede med tilskuddsmidler, og frist for å fylle ut søknadsskjemaet er 14. januar 2026.
10. Vil fellesråd som tilsetter vigslede få mer enn fellesråd som ikke tilsetter vigslede?
For 2026 har Kirkerådet vedtatt at det tilskudd fra bispedømmerådet og Kirkerådet skal sees i sammenheng. I årene framover vil imidlertid ordningen videreutvikles slik at de fellesrådene som tilsetter vigslede, får et høyere tilskudd enn de fellesråd som ikke tilsetter vigslede.
11. Hvorfor skal vi ta Kirka vår i bruk?
I Den norske kirke har vi hatt tre ulike sektorplaner i menighetene, hvor noe har ligget digitalt, andre i ulike dokumenter. Vi har hørt fortellinger fra ansatte som opplevde at de jobbet alene med sitt felt og at de ikke ble sett. Kirka vår skal tas i bruk for å skape mer helhet og sammenheng både i soknet og i relasjon til fellesråd, prost og bispedømmenivå.
Tilskuddsforvaltningen støtter opp under dette. Fra trosopplæringsreformen har mange opplevd det positivt å møte bispedømmenivået en gang i året for å snakke om hvordan man kan videreutvikle arbeidet. Derfor er dette møtepunktet nå utvidet til å gjelde de ulike tilskuddene som bispedømmerådet gir til fellesrådet, for å kunne jobbe helhetlig og se ulike fagfelter i sammenheng.
Gjennom registrering i Kirka vår får vi også en dokumentasjon som kan brukes i møte med kommunen om tilskudd, og i Den norske kirkes samtaler med departementet om tilskudd.
12. Skal aktiviteter som ikke er finansiert av tilskudd fra bispedømmerådet også legges inn i Kirka vår?
Vi oppfordrer alle til å ta Kirka vår fullt i bruk og legge inn alle aktiviteter. Da har man det samlet på et sted, og det er nyttig for både menighetsråd, stab og fellesråd.
13. Må vi nå utfra fokus på aktivitet prioritere aktiviteter som har mange brukere?
Vi ønsker ikke nå å bli en kirke som bare har fokus på kvantitet. Ønsket med bruk av Kirka vår er å sette menighetsråd og stab bedre i stand til å jobbe helhetlig og strategisk. Det handler om å reflektere rundt hva behovene er i lokalsamfunnet og hvordan arbeidet kan videreutvikles. Bispedømmenivået vil være opptatt av dette i tilskuddsmøtet. Så er antall en dimensjon inn i samtalen i menigheten og i møter med bispedømmet om hvordan man kan utvikle arbeidet. Noen ganger kan man se at et deltakerantall har gått ned over år og at man nå må jobbe på en annen måte. Dette er samtidig en vurdering med flere faktorer enn det kvantitative.
Mer info
Se et webinar om tilskuddsforvaltning fra 28. november 2025 her
De konkrete retningslinjene er vedtatt av Kirkerådet og ligger i protokoll fra Kirkerådets maimøte, fra side 9 og utover: Protokoll Kirkerådet 22.05.2025.
Trengfer du tilgang til Kirka vår? Kirkeverge har ansvar for å gi de ansatte tilgang, les mer om det her.
-
Jan Christian Kielland Nestleder, avdeling for kirkefag Bispemøtet og Kirkerådet jk856@kirken.no Tlf: 992 32 136
Relaterte ressurser
-

Spørsmål og svar om undervisningsrapportering
Fra og med 2025 skal undervisningsaktiviteter planlegges og rapporteres i Kirka vår.
-

Plan for kirkelig undervisning og læring - overordnet del
Her finner du overordnet del for plan for kirkelig undervisning og læring, vedtatt på Kirkemøtet 2024 (KM 6/24). I denne ressursen finner du planteksten både i PDF-utgave og inndelt i kapitler. Det er også laget ressurssider til hvert kapittel.
-
Kirka vår – samlet plan for arbeidet i soknet
Kirka vår legger grunnlaget for strategisk utvikling av menighetsarbeidet i Den norske kirke.