Kirkens klimamelding

Ønsker dere å lære om hvilket klimafotavtrykk kirkens virksomhet i sin helhet har? Eller i deres menighet eller bispedømme? Hvilke deler av virksomheten bidrar mest, og hvordan kan vi bli bedre

03.03.2023
    26.09.2024

Klimameldingen, basert på driftsåret 2012, som Kirkerådet utarbeidet sammen med firmaet MISA (Miljøsystemanalyse, nå en del av Asplan Viak AS) i løpet av 2014 viser at Den norske kirkes samlede klimafotavtrykk i dette året var 107 000 tonn CO2-ekvivalenter. Dette tilsvarer omtrent de årlige utslipp fra kommunal tjenesteproduksjon i en by med 100 000 innbyggere. Meldingen viser hvordan aktiviteter til mange hundre enheter, fra menigheter lokalt til Kirkerådet nasjonalt, bidrar til dette fotavtrykket. Det er særlig kirkebyggene, både når det gjelder energi og drift og vedlikehold, som er den største enkeltfaktoren i regnskapet. Den utgjør omtrent 60 % av utslippene. Når det gjelder regionalt og nasjonalt nivå i Dnk er  det særlig reisevirksomhet som bidrar til klimagassutslipp.

En tilsvarende klimafotavtrykksanalyse ble gjennomført for driftsåret 2017 .

Den viser at totalavtrykket omtrent er uendret.

Klimameldingen er klar på at man bare i fellesskap kan redusere dette nevneverdig, og gir derfor føringer for samhandling frem mot 2030. Både Kirkerådet og Kirkemøtet har støttet dette tydelig.

Kan man redusere kirkens samlede klimagassutslipp til for eksempel 75 000 tonn (omtrent 30 %) i denne perioden? Det er bare fellesskapet av kirkens mange aktører som kan svare på dette.