Meningen med meg
Et opplegg for unge mennesker om følelser og mening
-
Varighet
13 samlinger -
Laget av
Svenska kyrkan -
Publisert
20.01.2025 -
Oppdatert
20.01.2025
-
Hva er "Meningen med meg"?
Meningen med meg er et samtalemateriale for unge om følelser og mening. Meningen med meg handler om å styrke unges identitet og psykiske helse. Det er et konfesjonsløst materiale som fritt kan brukes i ulike sammenhenger der ungdom møtes.
- Målgruppe: alle som møter ungdom i alderen 13-19 år
- Materialet er konfesjonsløst og forskningsbasert.
- Materialet er gratis.
Meningen med meg er utviklet av Christina Lloyd sammen med pedagoger og ungdommer i Västerås bispedømme. Loyd er autorisert psykoterapeut og doktor i religionspsykologi og eksistensiell helse. Materialet er forskningsbasert og bygger på flere etablerte modeller.
Meningen med meg er basert på forskning og inneholder praktiske øvelser, kunnskapsbiter og temaer for gruppediskusjoner. I en serie tilrettelagte økter, får ungdommene mulighet til å reflektere og snakke om følelser og mening. Gjennom dialog og lekne og kreative øvelser som inkluderer hele kroppen, utforsker gruppen tolv grunnfølelser og tolv eksistensielle meningstemaer.
Følelser kan for eksempel være tristhet, sinne og glede. Meningstemaer er temaer som kan være særlig relevante for tenåringer, som for eksempel ensomhet, lengsel og tilhørighet.
I hver økt utforskes en grunnfølelse og et meningstema. Deltakerne får også trene på «roe ned»-øvelser inspirert av traumebehandling. I den siste økten integreres alt som har blitt gjort i løpet av øktene til en helhet.
Hvorfor Meningen med meg?
Svenska kyrkan har utviklet materialet Meningen med meg i håp om at det skal bidra til at unge mennesker får verktøy til å håndtere livets utfordringer.
Menneskers psykiske helse og velvære bedres når de får uttrykke og reflektere over egne følelser og når de opplever mening og sammenheng i livet.
Meningen med meg-materialet har som mål å øke de unges motstandskraft og grunnleggende trygghet, både i seg selv og i forhold til hverandre og verden rundt dem. Dette gjøres ved å styrke deres følelse av sammenheng og mening.
Meningen med meg har som mål å styrke unge mennesker og er ikke ment å brukes psykoterapeutisk.
Hvem kan lede?
Meningen med meg kan brukes av alle som møter ungdom i alderen 13-19 år i trygge sammenhenger, både i kirkelige og andre trossamfunn, samt i fritidsaktiviteter og på skoler.
Hele materialet er delt inn i 13 økter, som bygger på hverandre. For å bruke materialet må det være én, men helst to ledere for en gruppe på maksimalt åtte ungdommer.
Meningen med meg er gratis å laste ned og bruke, men kan ikke endres uten tillatelse fra forfatterne. Ledermaterialet som inneholder et manus med instruksjoner, bilder til bruk under øktene, lydfiler og sammendrag av øktene for deltakerne.
For å skape en trygg og dynamisk gruppe bør antall deltakere være 6-8. Avhengig av antall deltakere er det behov for 2-3 timer per økt, inkludert pauser.
Det er bra å ha to voksne ledere i hver gruppe. Som leder bør du ha lang og god erfaring med å lede ungdomsgrupper grupper av unge mennesker i pedagogiske eller reflekterende sammenhenger og være komfortabel i situasjonen. En ansvarlig leder kan for eksempel være lærer, fritidsleder, menighetspedagog, diakon, prest, speiderleder, jordmor, helsesøster, rådgiver, sosionom eller psykolog. Den andre lederen kan være en frivillig assistent, for eksempel en ung voksen.
Møtene består av flere ulike elementer som du må beherske og forberede på ulike måter:
- samle og engasjere enkeltpersoner i en gruppe
- forklare og gjennomføre øvelser
- skape et trygt og godt klima for dialog
- presentere teoridelene
- være lydhør for spørsmål og ideer
Alle møtene følger samme struktur, blant annet for å skape trygghet blant deltakerne.
Materialet inneholder det du som leder trenger for å organisere møtene. Du må gjøre deg kjent med materialet og forberede materiell som gruppen kan bruke i øvelsene. Du kan også fordype deg ved å lese materiale fra kilde- og referanselisten.
Hvis du ønsker å lede en gruppe, kan du få opplæring i hvordan du bruker materialet.
-
Kommentarer til oversettelsen
.
-
Samlingene
Innledning
-Introfilm
Veiledning for ledere_Innledning.pdf
Forside oppsummering.pdf (hvis "Oppsummering for deltakere" printes ut, kan denne siden brukes som forside i en perm)
Møte 1 - Nysgjerrighet
Veiledning for ledere_Møte 1.pdf
-presentasjon
Oppsummering for deltakere møte 1 Nysgjerrighet.pdf
Møte 2 - Mening med livet
-presentasjon
Oppsummering for deltakere møte 2 Mening med livet.pdf
Møte 3 -
Veiledning for ledere_Møte 3.pdf
Møte 4 - Sorg og forgjengelighet, savn
Veiledning for ledere_Møte 4.pdf
Oppsummering for deltakere møte 4 Sorg og forgjengelighet, savn.pdf
Møte 5 - Frykt, utrygghet, ensomhet
Oppsummering for deltakere møte 5 Frykt og utrygghet, ensomhet.pdf
Møte 6 - Sinne og grenser
Oppsummering for deltakere møte 6 Sinne og grenser, behov.pdf
Møte 7 - Forakt, avsky, avsmak og grenser i forholdet til andre
Oppsummering for deltakere møte 7 Forakt, avsky, avsmak og grenser i forholdet til andre.pdf
Møte 8 - Skam og selvidentitet, selvfølelse
Oppsummering for deltakere møte 8 Skam og selvidentitet, selvfølelse.pdf
Møte 9 - Skyldfølelse og samvittighet
Oppsummering for deltakere møte 9 Skyldfølelse og samvittighet.pdf
Møte 10 - Misunnelse, sjalusi og integritet
Oppsummering for deltakere møte 10 Misunnelse, sjalusi og integritet.pdf
Møte 11 - Glede og det vikitge i livet
Oppsummering for deltakere møte 11 Glede og det viktige i livet.pdf
Møte 12 - Ømhet og mening med livet
Oppsummering for deltakere møte 12 Ømhet og mening med livet.pdf
Møte 13
-
Supportgruppe for ledere
.
-
Kommunikasjonsmateriell
illustrajoner
flyer m
noe om rettighetene
-
Forskning
.
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Meningen med mig
et samtaleverktøy til bruk i arbeidet med å styrke unges identitet og psykiske helse