Kirkebyggende arbeid

Gjennom Samarbeid menighet og misjon støtter menighetene i Den norske kirke kirkebyggende arbeid i mange land. I denne ressursen kan du lese mer om de ulike prosjektene tilknyttet dette fagområdet.

08.12.2022
    02.10.2023

Den norske kirke's rolle i kirkens globale oppdrag er blant annet konkretisert gjennom Samarbeid menighet og misjon. Kirkebyggende arbeid er et viktig fagområde i dette samarbeidet. Her kan du lese om noe av det kirkebyggende arbeidet vi støtter.

Menighetsbyggende arbeid i Tyrkia

Antalya evangeliske kirke er en tyrkisktalende menighet som ønsker å vise at man kan være både tyrkisk og kristen på samme tid. De fleste av dagens omtrent 250 medlemmer er tidligere muslimer og mange opplever å bli avvist fra sine egne familier.

Menigheten drives i flere lokaler, som et strategisk valg for å kunne nå flest mulig nye mennesker med evangeliet om Jesus. Menigheten har aktiviteter hver eneste dag gjennom uka. Her arrangeres alt fra gudstjenester til kafé, bibelgrupper, ungdomssamlinger og mer.

Hovedpastor i menigheten, Ramazan Arkan, vokste selv opp i en muslimsk familie og var en del av en konservativ islamsk gruppe i barndommen. Etter han ble kristen har hatt tatt teologisk utdannelse, og ble i 2000 ordinert som en av pastorene i kirken.

- Mange folk kommer for å stille oss spørsmål om troen og om kristendommen. Vi deler evangeliet med dem, gir dem bibler og inviterer dem på gudstjeneste, forteller pastor Ramazan.

imageah85g.png

Bilde: Menigheten i Antalya på fellesskapstur. Foto: Antalya Evangelical Church.

Kirkebygg og teologisk utdanning

Sammen med våre partnere arbeider vi både for å etablere nye kirkelige nærvær og for å hjelpe våre samarbeidskirker til å stå på egne bein.

I Estland har NMS gjennom flere år støttet byggingen av en ny kirke i bydelen Mustamäe i utkanten av hovedstaden Tallin. Per 2022 er denne delvis tatt i bruk. I tillegg har NMS to misjonærer som jobber sammen med og i den estiske kirken.

NMS har videre flere prosjekter knyttet til teologisk undervisning. Vi støtter for eksempel PhD-utdannelse for lærere ved teologiske institusjoner på Madagaskar og i Etiopia, og presteutdannelse i Den evangelisk-lutherske kirke i Kamerun (EELC) og Den gassisk-lutherske kirke på Madagaskar (FLM). På Madagaskar og i Etiopia har vi særlig fokus på støtte til utdanning av kvinnelige teologer.

Se kildebildet

Bilde: Ebisse Gudata er dekan ved Mekane Yesus Seminary i Etiopia. Hun har tatt doktorgrad i teologi med støtte fra NMS.