![Meningen med meg](/contentassets/781230ec10924067ad62e4cef3f11b0d/meningen_med_meg_logo_bokm%C3%A5l.png?width=150&height=150&quality=80)
Logo: Svenska kyrkan
Meningen med meg
Et opplegg for unge mennesker om følelser og mening
-
Alder
13-15, 16-18 -
Varighet
13 samlinger -
Laget av
Svenska kyrkan -
Publisert
20.01.2025 -
Oppdatert
11.02.2025
-
Hva er "Meningen med meg"?
Meningen med meg er et samtalemateriale for unge om følelser og mening. Meningen med meg handler om å styrke unges identitet og psykiske helse. Det er et livssynsåpent materiale som fritt kan brukes i ulike sammenhenger der ungdom møtes.
- Målgruppe: alle som møter ungdom i alderen 13-19 år
- Materialet er livsynsåpent og forskningsbasert.
- Materialet er gratis.
Meningen med meg er utviklet av Christina Lloyd sammen med pedagoger og ungdommer i Västerås bispedømme. Loyd er autorisert psykoterapeut og doktor i religionspsykologi og eksistensiell helse. Materialet er forskningsbasert og bygger på flere etablerte modeller. Mer om forskningen og kildene for opplegget finner du på Källor och referenser - Meningen med mig.
Meningen med meg er basert på forskning og inneholder praktiske øvelser, kunnskapsbiter og temaer for gruppediskusjoner. I en serie tilrettelagte økter, får ungdommene mulighet til å reflektere og snakke om følelser og mening. Gjennom dialog og lekne og kreative øvelser som inkluderer hele kroppen, utforsker gruppen tolv grunnfølelser og tolv eksistensielle meningstemaer.
Følelser kan for eksempel være tristhet, sinne og glede. Meningstemaer er temaer som kan være særlig relevante for tenåringer, som for eksempel ensomhet, lengsel og tilhørighet.
I hver økt utforskes en grunnfølelse og et meningstema. Deltakerne får også trene på «roe ned»-øvelser. I den siste økten integreres alt som har blitt gjort i løpet av øktene til en helhet.
Hvorfor Meningen med meg?
Svenska kyrkan har utviklet materialet Meningen med meg i håp om at det skal bidra til at unge mennesker får verktøy til å håndtere livets utfordringer.
Menneskers psykiske helse og velvære bedres når de får uttrykke og reflektere over egne følelser og når de opplever mening og sammenheng i livet.
Meningen med meg-materialet har som mål å øke de unges motstandskraft og grunnleggende trygghet, både i seg selv og i forhold til hverandre og verden rundt dem. Dette gjøres ved å styrke deres følelse av sammenheng og mening.
Meningen med meg har som mål å styrke unge mennesker og er ikke ment å brukes psykoterapeutisk.
Hvem kan lede?
Meningen med meg kan brukes av alle som møter ungdom i alderen 13-19 år i trygge sammenhenger, både i kirkelige og andre trossamfunn, samt i fritidsaktiviteter og på skoler.
Hele materialet er delt inn i 13 økter, som bygger på hverandre. For å bruke materialet må det være én, men helst to ledere for en gruppe på maksimalt åtte ungdommer.
Meningen med meg er gratis å laste ned og bruke, men kan ikke endres uten tillatelse fra forfatterne. Ledermaterialet inneholder et manus med instruksjoner, bilder til bruk under øktene, lydfiler og sammendrag av øktene for deltakerne.
For å skape en trygg og dynamisk gruppe bør antall deltakere være 6-8. Avhengig av antall deltakere er det behov for 2-3 timer per økt, inkludert pauser.
Det er bra å ha to voksne ledere i hver gruppe. Som leder bør du ha lang og god erfaring med å lede grupper av unge mennesker i pedagogiske eller reflekterende sammenhenger og være komfortabel i situasjonen. En ansvarlig leder kan for eksempel være lærer, fritidsleder, menighetspedagog, diakon, prest, speiderleder, jordmor, helsesøster, rådgiver, sosionom eller psykolog. Den andre lederen kan være en frivillig assistent, for eksempel en ung voksen.
Møtene består av flere ulike elementer som du må beherske og forberede på ulike måter:
- samle og engasjere enkeltpersoner i en gruppe
- forklare og gjennomføre øvelser
- skape et trygt og godt klima for dialog
- presentere teoridelene
- være lydhør for spørsmål og ideer
Alle møtene følger samme struktur, blant annet for å skape trygghet blant deltakerne.
Materialet inneholder det du som leder trenger for å organisere møtene. Du må gjøre deg kjent med materialet og forberede materiell som gruppen kan bruke i øvelsene. Du kan også fordype deg ved å lese materiale fra kilde- og referanselisten.
Hvis du ønsker å lede en gruppe, kan du få opplæring i hvordan du bruker materialet.
-
Kommentarer til oversettelsen
Meningen med meg er oversatt fra svensk til norsk bokmål og tilrettelagt for Ressursbanken.no.
Tilgjengelighet av dokumentene
De oversatte dokumentene for ledere og deltakerne er i tillegg blitt bearbeidet, slik at de skal være så tilgjengelige som mulig. Dokumentene er skrevet i dysleksivennlig font (Nunito Sans) med god skriftstørrelse. Dokumentene for deltakerne er i tillegg skrevet med stor skrift og mye plass mellom tekstene. Dokumentene skal være mulig å lese med digitale hjelpemidler.
For å være tro mot oversettelsen har vi ikke endret tekstene. Språket i dokumentene for deltakerne kan derfor være vanskelig å lese for noen.
Tilgjengelighet av samlingene
Kursledere må sørge for at innholdet i samlingene utformes slik at mennesker med ulike behov kan delta. Derfor er det viktig å informere godt om innholdet i samlingene i forkant. Det er i tillegg viktig å informere om tilgjengeligheten (og evt. barrierer) av kurslokalene. Det bør være lav terskel for å kunne melde inn individuelle behov og mye kan løses gjennom en samtale i forkant.
Det kan være forskjellige terskler som kan hindre deltagelse. Her oppfordrer vi gruppeledere til å være bevisst på disse, og utforske alternativer i god tid før møtene.
Visuelle opplegg, som bilder og illustrasjoner: Gruppelederne bør tenke igjennom i forkant hvordan disse kan synstolkes. Ett eksempel er bildet som illustrere hvordan man har det, ved bruk av farger. Farger gir kanskje ikke mening for en som er blind. Kan man bruke en annen måte å beskrive hvordan man har det? Fra varm til kald, på en skala fra 1-10?
Oppgaver som innebærer å tegne eller skrive: Kan man hjelpe til med å skrive på post-it lapp? Kan man lese inn på mobilen i stedet for å skrive? Kan man tegne ved å bruke emojier på mobilen?
Bruk av kroppen: Det kan være utfordrende for noen og det kan det hende noen trenger assistanse eller en ledsager. Hvis det er en i gruppa som av ulike årsaker ikke kan/vil stå, kan et alternativ være at alle sitter. Kan deltagerne sitte i ring og sende en spørreball via leder i midten?
Bruk av musikk: Musikk oppfattes svært forskjellig, og dette kan gjelde spesielt for mennesker med nedsatt hørsel. Snakk om dette med deltakeren.
Rettigheter til materialet
Du kan fritt bruke materiellet i din egen organisasjon. Opphavsretten til Meningen med meg tilhører Svenska kyrkan og Christina Lloyd. Kirkerådet har lisens til materialet i Norge og rettigheten til den norske oversettelsen.
Du som leder har rett til å bruke materialet, i tillegg har du ansvar for å bruke de delene som fungerer for din ungdomsgruppe og tilføre din kompetanse/erfaring i henhold til konteksten.
Ingen kan reprodusere materialet som er publisert innenfor rammen av Meningen med meg uten tillatelse fra rettighetshaverne.
Vennligst oppgi «Copyright Trossamfundet Svenska kyrkan och Christina Lloyd» når du deler materialet. Hvis du bruker illustrasjonene som du har rett til å distribuere, vennligst oppgi «Bild: Svenska kyrkan/Johanna Karlsson, Xtractor». Logoen for Den norske kirke skal være på alle kopier.
-
For skolen
Bruk i skolen
'Meningen med meg' kan brukes i flere ulike sammenhenger innenfor Den norske kirke: Det kan for eksempel være et samtaletilbud internt i kirkens ungdomsmiljø, en del av kirkens diakonale tilbud i et lokalsamfunn eller inngå i et skole-kirke-samarbeid, blant annet.
Ettersom 'Meningen med meg' er livssynsåpent kan innholdet brukes i skolen uten å gjøre noen spesielle tilpasninger.
Selv om det kan være mulig å tenke opplegget inn i fagundervisning (for eksempel knyttet til det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring), er 'Meningen med meg' såpass omfattende at det i praksis ikke er så aktuelt. Ettersom samtaletilbudet fordrer forholdsvis små grupper og det er viktig at alle deltakere har en personlig motivasjon, vil et tilbud rett etter ordinær skoletid kanskje være det mest realistiske.
Da kan det legges til rette for at samlingene starter med et felles måltid, som en fast del av opplegget.
Praktisk gjennomføring
Det er flere muligheter for gjennomføring dersom man vil ta i bruk samtaleopplegget i et samarbeid med lokale skoler. Uansett hvilken variant man velger er det viktig å tenke på betydningen av god informasjon i forkant og et tett samarbeid mellom skole og kirke i planleggingsfasen. Det er behov for god samkjøring dersom man skal lede samlingene sammen.
Der hvor det er er eksisterende samarbeid, for eksempel knyttet til ungdomsdiakoni, eller ansatte i skolen kjenner kirkelig ansatte fra andre prosjekter, kan man gjerne bygge videre på disse relasjonene og invitere til en samling hvor 'Meningen med meg' blir presentert.
Samarbeidet kan skje på ulike måter, for eksempel:
- Kirken samarbeider med skolehelsetjenesten om å gjennomføre samlingene, slik at f.eks. helsesykepleier og undervisningsansatte eller diakoniansatte leder samtalene sammen og man fordeler praktiske oppgaver og utgifter knyttet til servering og aktiviteter
- Skolen stiller lokaler til disposisjon og informerer om tiltaket, men selve samtaleopplegget og det praktiske rundt det gjennomføres av ansatte i Den norske kirke
-
Samlingene
Velkommen som Meningen med meg-leder! Her finner du materiellet du trenger for å lede Mening med meg-møter for unge mennesker, for å fremme deres eksistensielle helse. Se introduksjonsfilmen og les introduksjonen. Det finnes en guide med manus, filer og instruksjoner for hver økt. Et tips er å gå gjennom alle før du starter.
Innledning
Veiledning for ledere_Innledning.pdf
Forside oppsummering.pdf (hvis "Oppsummering for deltakere" printes ut, kan denne siden brukes som forside i en perm)
Merk! PDF-presentasjonene under er ikke mulig å lese med digitale hjelpemidler. Vi jobber med å lage tilgjengelige powerpointpresentasjoner. Disse kommer om noen uker. Veiledningene for lederne og oppsummeringene for deltakere skal være tilgjengelige.
Møte 1 - Nysgjerrighet
Veiledning for ledere_Møte 1.pdf
Oppsummering for deltakere møte 1 Nysgjerrighet.pdf
Møte 2 - Mening med livet
Veiledning for ledere_Møte 2.pdf
Oppsummering for deltakere møte 2 Mening med livet.pdf
Møte 3 - Tristhet og lengsel, såret
Veiledning for ledere_Møte 3.pdf
Oppsummering for deltakere møte 3 Tristhet og lengsel, såret.pdf
Møte 4 - Sorg og forgjengelighet, savn
Veiledning for ledere_Møte 4.pdf
Oppsummering for deltakere møte 4 Sorg og forgjengelighet, savn.pdf
Møte 5 - Frykt, utrygghet, ensomhet
Veiledning for ledere_Møte 5.pdf
Oppsummering for deltakere møte 5 Frykt og utrygghet, ensomhet.pdf
Møte 6 - Sinne og grenser
Veiledning for ledere_Møte 6.pdf
Oppsummering for deltakere møte 6 Sinne og grenser, behov.pdf
Møte 7 - Forakt, avsky, avsmak og grenser i forholdet til andre
Veiledning for ledere_Møte 7.pdf
Oppsummering for deltakere møte 7 Forakt, avsky, avsmak og grenser i forholdet til andre.pdf
Møte 8 - Skam og selvidentitet, selvfølelse
Veiledning for ledere_Møte 8.pdf
Oppsummering for deltakere møte 8 Skam og selvidentitet, selvfølelse.pdf
Møte 9 - Skyldfølelse og samvittighet
Veiledning for ledere_Møte 9.pdf
Oppsummering for deltakere møte 9 Skyldfølelse og samvittighet.pdf
Møte 10 - Misunnelse, sjalusi og integritet
Veiledning for ledere_Møte 10.pdf
Oppsummering for deltakere møte 10 Misunnelse, sjalusi og integritet.pdf
Møte 11 - Glede og det vikitge i livet
Veiledning for ledere_Møte 11.pdf
Oppsummering for deltakere møte 11 Glede og det viktige i livet.pdf
Møte 12 - Ømhet og mening med livet
Veiledning for ledere_Møte 12.pdf
Oppsummering for deltakere møte 12 Ømhet og mening med livet.pdf
Møte 13 - Overraskelse og alle temaene i kombinasjon - jeg, andre og verden
Veiledning for ledere_Møte 13.pdf
Evalueringsskjema for deltakere - kommer
-
Supportgruppe og kurs for ledere
Webinar
Fredag 14. februar kl. 09-12 er det webinar om Meningen med meg i regi av Stiftelsen Wieselgren, Sverige
Mer informasjon og påmelding finner du på IMW - Webbinarium: Meningen Med Mig
Supportgruppe
Denne gruppen er for dere som er nysgjerrige på, som ønsker eller allerede har startet MMM-grupper. Målet er at den skal være til hjelp, støtte og inspirasjon, og ikke minst en plass for nettverksbygging, for utveksling av erfaringer, utfordringer og gleder i MMM-arbeidet.
Samlingen foregår på Teams hver siste torsdag i måneden fra kl. 0900-0945.
Lenkene til samlingene finner dere på Borg bispedømme sine hjemmesider Meningen med mig - Borg Biskop og Bispedømmeråd.
Borg bispedømme står ansvarlig for å drifte MMM – supporten og samlingene ledes av ulike fagpersoner.
Kurs
Det er mulig å få opplæring i bruk av materialet. For mer informasjon, ta kontakt med MF vitenskapelige høyskole:
Førstelektor Praktisk teologi og diakoni Astrid Sandsmark
Telefonnummer: 22 59 05 78
-
Kommunikasjonsmateriell
Om rettighetene til materialet, se under.
Promofilm til rekruttering av deltakere
30 sekunder i høydeformat (9:16, f.eks Instagram/Facebook Reels, YouTube Shorts eller TikTok):
30 sekunder i breddeformat (16:9, f.eks til bruk på YouTube eller på storskjerm):
Promofilm til rekruttering av ledere
1.25 sekunder i høydeformat (9:16, f.eks Instagram/Facebook Reels, YouTube Shorts eller TikTok):
1.25 sekunder i breddeformat (16:9, f.eks til bruk på YouTube eller på storskjerm):
Bilder fra samtalegruppe
Bilder med motiver fra videoene hentes fra bildearkiv i design.kirken.no
Logoen
JPG-fil bokmål:
PNG-fil bokmål:
JPG-fil nynorsk:
PNG-fil nynorsk:
Illustrasjoner
Brosjyrer
For ledere:
meningen med meg_ledere_BM.pdf
meningen med meg_ledere_NN.pdf
For ungdommer:
meningen med meg_ungdom_BM.pdf
meningen med meg_ungdom_NN.pdf
På baksiden av brosjyrene for ungdom er det et åpent, hvitt felt for å sette inn kontaktinformasjon som e-post og telefon. Muligheten til å gjøre dette på PC eller Mac er avhengig av programvaren du har. Har du en nyere versjon av Adobe Acrobat eller designprogrammer som In-design/Photoshop lar dette seg lett gjøre. Sommeren 2025 lanseres Kirkerådet et nytt program for å endre maler på en veldig enkel måte. Alternativet er å printe ut selvklebende etiketter som kan limes på, eller skrive for hånd.
Rettigheter til materialet
Du kan fritt bruke materiellet i din egen organisasjon. Opphavsretten til Meningen med meg tilhører Svenska kyrkan og Christina Lloyd. Kirkerådet har lisens til materialet i Norge og rettigheten til den norske oversettelsen.
Du som leder har rett til å bruke deler av materialet, i tillegg har du ansvar for å bruke de delene som fungerer for din ungdomsgruppe og tilføre din kompetanse/erfaring i henhold til konteksten.
Ingen kan reprodusere materialet som er publisert innenfor rammen av Meningen med meg uten tillatelse fra rettighetshaverne.
Vennligst oppgi «Copyright Trossamfundet Svenska kyrkan och Christina Lloyd» når du deler materialet. Hvis du bruker illustrasjonene som du har rett til å distribuere, vennligst oppgi «Bild: Svenska kyrkan/Johanna Karlsson, Xtractor». Logoen for Den norske kirke skal være på alle kopier.
Kontaktpersoner
Relaterte ressurser
-
Håp for oss - håp for meg
Utgangspunkt for dialog med ungdom om psykisk helse, med globalt perspektiv
-
Hvilepuls
Ukentlig gudstjeneste, middag og samling for ungdom.
-
Åpenhet, tro og tillit: Kirken i møte med unges psykiske helse
E-læringskurs for ansatte i Den norske kirke som jobber med ungdom og konfirmanter.