Kampanjer
En kampanje har for kirken mål om å spre informasjon til befolkningen og stimulere befolkningen til deltakelse i kirkelige aktiviteter. Finn informasjon om kommende kampanjer her.
-
Hele året, oppdateres -
Kirkerådet -
13.10.2023 -
16.10.2024
-
Beskrivelser
Ressursens innhold
Kampanjearbeidet beskrevet i denne ressursen beskriver nasjonalt arbeid med annonser bestilt av Kirkerådets sekretariat.
- Om kirkens kampanjearbeid og målgrupper
- Nasjonal kampanjeoversikt
- Materiell til fri bruk
- Forslag til måter å benytte seg av kampanjearbeidet lokalt
Klikk deg rundt i sidemenyen for å finne informasjonen du leter etter.
-
Om kampanjearbeidet
Hva er en kampanje?
For Kirkerådet er en kampanje en større og samordnet kommunikasjonssatsing i flere kanaler der målet er:
spre informasjon til befolkningen og stimulere befolkningen til deltakelse i kirkelige aktiviteter.
Hvorfor opererer kirken med målgrupper?
Selv om alle er velkomne til kirken og til kirkelige handlinger, er det ikke et alternativ å kommunisere med "alle" samtidig gjennom slike kampanjer. Dette vil være dyrt og svært lite treffsikkert derfor velges målgrupper for de gitte kampanjene.
Målgrupper må operasjonaliseres for å nå mennesker effektivt i sosiale medier. Selv om en alltid bør definere målgruppe ut ifra en spesifikk kanal eller et kommunikasjonsbehov, kan en si noe generelt om strategiske valg av målgrupper i de aller fleste av Den norske kirkes sosiale medier.
En målgruppe kan velges ut fra ulike kriterier, f.eks. aldersspenn, kjønn og bosted. Kampanjens språk og innretning må tilpasses denne målgruppens virkelighet, interesser og hvor vi lettest kommer i kontakt med dem. Denne kunnskapen henter kirken nasjonalt blant annet fra egen medlemsundersøkelse og andre undersøkelser som gjøres av ulike meningsmålere.
Huskeliste for målgruppeoptimalisering
- Ikke forutsett inngående kunnskap om kirkens historie, organisering eller bibel.
- Knytt kirkens budskap til aktualiteter i samfunnet og menneskers hverdag.
- Hekt budskap på allmenne erfaringer og følelser, som sorg, håp, glede.
- Spill på tilhørighet, forsøker å engasjere, inspirere og inkludere.
Hva med kirkens budskap?
Kampanjene har alltid som mål å kommunisere kirkens budskap – ved å engasjere til kirkelige handlinger eller spre informasjon om kirkens tilbud.
Tilpasningen av budskapet ikke gå på akkord med kirkens teologiske grunnlag. Denne balansen må Den norske kirke klare, uten å bli for opptatt av egne preferanser. Med andre ord må ikke kirken bli for avsenderorientert.
De to viktigste rettesnorene i Kirkerådets kampanjearbeid er:
Budskapet må kalibreres slik at det oppfattes på ønsket måte av målgruppen.
Budskapet må være i tråd med kirkens teologiske grunnlag.
-
Kampanjer 2024
Kampanjene i denne oversikten viser annonser rettet mot befolkningen om tematikk som kirkelige handlinger, rekruttering og høytider.
Årshjul for nasjonale kampanjeperioder
Kampanjene i denne oversikten er i tillegg til eventuelle regionale, lokale og interne kampanjer. Hjulet skal være oppdatert senest tre mnd før, slik at en vet hva som kommer. Kirkerådet etterstreber at materiellet skal være klart til fri bruk en måned før kampanjen går i gang.
-
Materiell til fri bruk
Materiell til fri bruk
Materiellet ligger tilgjengelig i ressursbanken, og kan brukes i deres kanaler. Søk på tiltakets navn, f.eks. "Påske" eller "Rekruttering".
Det finnes også generelle bilder og maler til digitale og trykte flater på design.kirken.no som kan brukes i annonsering. → Gå til design.kirken.no.
-
Lokalt kampanjearbeid
Hvordan bruke kampanjene til å sammen skape økt oppmerksomhet om kirkens tilbud
Gjennom året sørger Kirkerådet for en rekke kampanjer som søker nasjonal oppmerksomhet fra ulike målgrupper i befolkningen. Bispedømmer, fellesråd og menigheter kan med ulike grep få bruk for den nasjonale synligheten.
Menigheter og fellesråds arbeid å benytte seg av nasjonal synlighet
Lokale kampanjer og annonser kan gjerne bygge på de nasjonale kampanjene på ulike måter:
- Materiellet ligger tilgjengelig i ressursbanken, og kan brukes i deres kanaler. Søk på tiltakets navn, f.eks. "Påske" eller "Rekruttering".
- Det finnes også generelle bilder og maler til digitale og trykte flater på design.kirken.no som kan brukes i annonsering.
→ Gå til design.kirken.no. - Annonser om kirkelige handlinger forsøker å spre oppmerksomhet og engasjement til å benytte kirkens seremonier. Pass på at det er enkelt å bestille hver enkelt kirkelig handling på deres nettside.
- Annonser om høytider forsøker å spre oppmerksomhet og engasjement til å besøke kirkens arrangementer i høytiden. Pass på at menighetens arrangementer er tilgjengelig på skjerikirken.
→ Les mer om hvordan bruke skjerikirken.
Bispedømmenes kampanjearbeid
Flere bispedømmer kjører egne kampanjer, knyttet til regionale satsninger eller som bygger på de nasjonale kampanjene. Kontakt ditt bispedømme for å høre om det gjøres noen kampanjer i ditt bispedømme.
- Materiellet ligger tilgjengelig i ressursbanken, og kan brukes i deres kanaler. Søk på tiltakets navn, f.eks. "Påske" eller "Rekruttering".
-
Hvordan kampanjene ser ut
Hvordan ser kampanjene ut?
Annonsene ser ulike ut, basert på hvilken plattform som velges. Plattformer kan være f.eks. Facebook og Instagram, Snapchat, TikTok, lyd i podkaster eller i magasiner.
Oftest velges annonser i Facebook, Instagram og Snapchat for bredest oppmerksomhet i hele befolkningen.
Eksempel på hvordan kampanjer kan se ut
Hva er en kampanje i Google/YouTube?
Den norske kirke annonserer kontinuerlig på områder som dåp, bryllup og konfirmasjon på Google og YouTube. Dette kalles always on. I søk vil vi derfor dukke opp høyt i perioder også utenfor definerte kampanjeperioder. Disse annonsene er aktive gjennom hele året.
Denne annonseringen fungerer slik at hvis en googler konfirmasjon legger vi en del penger i at resultatene som kommer opp skal være eid av Den norske kirke. Andre organisasjoner kan gjøre det samme. Derfor kommer ikke alltid vårt innhold opp på topp, men ofte.
Hvem som får opp hvilke resultater er sammensatt av flere ting, så noen ganger vil du få kirken på topp, andre ganger andre organisasjoner eller tilbydere av tjenester.
Eksempel på hvordan kampanjer ser ut på Google
-
Årshjul for kampanjer 2024
Relaterte ressurser
-
Konfirmasjon - kommunikasjon
Gode verktøy for å kommunisere om konfirmasjon finner du her. Logo, videoer, kampanjeinformasjon og trykksaker – med mer.
-
Dåp - kommunikasjon
Ressurser til kirkens arbeid med dåp knyttet til kommunikasjon, IKT og administrative tiltak. Finn ressurser til fri bruk lokalt her.
-
Bryllup og drop-in-bryllup – Kommunikasjon
På denne siden finner du korte videoer til sosiale medier, bilder og verktøy for å optimalisere nettsider om vielse i Den norske kirke.
-
Google, søkeord og SEO
Hvilke ord googler folk når de leter etter informasjon om kirken, kirkelige aktiviteter og tilbud og kristen tro? Og hvordan legger vi til rette for at folk skal finne det de søker etter? Her finner du søkeordlister og ressurser til søkemotoroptimalisering (SEO).
-
Påske-Kahoot
Påskekampanje fra 2022 og 2021 som lot folk utforske og lære mer om påsken, gjennom påskequiz. Bruk gjerne materiellet lokalt.
-
Sommarkyrkja
Ressurser for å synliggjøre og invitere til aktiviteter, arrangement og åpne kirker i sommer
-
Allehelgen
Materiell til promotering av åpne kirker og kirkens sorgarbeid i forbindelse med allehelgen
-
Jul – Kommunikasjon
Her finner du en rekke kommunikasjonsressurser til fri bruk til jul i kirken. Bruk dem for eksempel til å invitere til julegudstjeneste og andre aktiviteter i jule- og adventstiden.
-
Jobb i kirken
Samleside for arbeid med rekruttering til kirkelig tjeneste / jobbikirken
-
Frivillighet på hjemmeside
Frivillige er en bærebjelke i menighetslivet. Her er forslag til artikkel og korte videoer som kan bidra til å få flere frivillige inn i fellesskapet.